Flere unge må tage folkeskolen om

Næsten 1000 unge i Region Sjælland er så dårlige til at læse eller regne, når de kommer ud af folkeskolen, at de bliver nødt til at tage flere fag om. Det bekymrer forældreforeningen, Skole og Samfund.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De unge er for dårlige til at læse og regne, når de kommer ud af folkeskolen, og de er derfor nødt til at starte forfra med flere fag for at kunne tage en uddannelse. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Dansk Arbejdsgiverforening.

For mange er matematik en leg. Men for Sarah Borel på VUC kan selv de mest simple regnestykker give problemer. Hun er en af de elever i Region Sjælland, der nu må tage dele af folkeskolen om.

- Matematik er rigtigt svært. Det med rumfang, ligninger og koordinatsystemer - det kniber lidt, siger Sarah Borel, elev på VUC i Nykøbing Falster.

I folkeskolen blev det hurtigt svært for Sarah Borel at følge med.

- Der er rigtig mange elever i hver klasse, og det gør det meget meget frustrerende, og koncentrationen forsvinder, når der sidder 25 elever i en klasse med en lærer, så er det svært at komme til, siger Sarah Borel, elev på VUC i Nykøbing Falster.

Og på VUC Storstrøm kan det mærkes, at flere og flere unge tager fag om.

- På VUC, der oplever vi en tilgang af unge kursister, da der er mange, der mangler nogle kundskaber enten inden for enkelte fag eller på et helt fagniveau 9, 10 eller HF-niveau, siger Jan Bodholdt, afdelingsleder, VUC Storstrøm.

Ifølge forældreorganisationen, Skole og Samfund, skal størstedelen af ansvaret placeres i folkeskolen.

- Det bekymrer mig meget, at vi ikke kan samle dem op i løbet af de 10 år, de går i folkeskolen og give dem ballast, så de kan komme videre med deres uddannelse, siger Benedikte Ask Skotte, formand for Skole og Samfund.

Men spørger man Skolelederforeningen, så er det ikke kun skoles ansvar.

- Det har aldrig lykkes os at få lært alle at regne og skrive. Men det nye i dag er, at alle skal kunne det for at få et job og lykkes på arbejdsmarkedet, og det er en samfundsmæssig udfordring at løfte den opgave, siger Anders Balle, formand for skolelederne.

Og Sarah Borel er ikke i tvivl om, hvad der kunne have hjulpet hende.

- Der skal være meget mere fokus på hver elev, og klassen skal ikke ses som en helhed, fordi alle mennesker er forskellige, og vi har alle sammen hver vores behov, siger Sarah Borel, elev på VUC i Nykøbing Falster.

I dag slås Sarah Borel endnu engang med bøgerne - men nu er målet klart. Hun vil have afgangseksamen på VUC, så hun kan komme i gang med en automekanikeruddannelse.

 


Nyhedsoverblik