Femern broen er vedtaget (Video)

Med 104 stemmer for og 3 imod kom torsdag den endelige vedtagelse af en bro over Femern Bælt. Danmark kan dermed om ni år se frem til en 20 kilometer lang bro over Femern Bælt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fra talerstolen i folketingssalen kaldte transportminister Lars Barfoed (K) vedtagelsen for en "historisk beslutning, der vil knytte Norden, og dermed også Danmark, til resten af det europæiske kontinent".

Trafikordførerne fra De Radikale og Enhedslisten påpegede hurtigt, at Jylland efter deres mening hænger sammen med resten af Europa i forvejen, men det ændrede ikke på, at vedtagelsen kom i hus med Enhedslisten som eneste opponerende parti.

Ifølge Lars Barfoed kan danskerne se frem til et projekt, der er i de "faste forbindelsers superliga" og som gavner hele det trafikale Danmark.

- Alle vil nyde godt af den faste forbindelse over Femern Bælt. De rejsende sparer tid og omvejskørsel, virksomhederne får lettere adgang til større markeder, forbrugerne får adgang til flere leverandører, og klimaet sparer CO2. Selv de, der ikke bruger forbindelsen, får gavn af, at der frigøres jernbanekapacitet til landsdelstrafikken mellem Jylland, Fyn og Sjælland, skriver ministeren i en pressemeddelelse.

Efter planen er det meningen, at broforbindelsen skal være brugerbetalt. Og regningen for en tur over de 20 kilometer kommer til at tilfalde alle brugere uanset nationalitet og bopæl.

Femern-forbindelsen kommer til at gøre turen til Europa betydeligt hurtigere for bilister, og ifølge Lars Barfoed kan man også som togpassager regne med en del kortere rejsetid, hvis slutdestinationen ligger sydpå.

- Beslutningen om den faste forbindelse over Femern Bælt giver jernbanen et markant løft. Der er tale om ét af Europas største jernbaneprojekter. Godstogene vil spare en omvej på 160 km mellem København og Hamborg, og persontogene vil forkorte rejsetiden med en time. Det vil gøre jernbanetransport af både personer og gods meget mere attraktiv end i dag.

Arbejdet med Femern-forbindelsen ventes at gå i gang i 2012 og ventes at være færdiggjort i 2018.

 

 

Læs meget mere om Femern forbindelsen og genoplev indslag fra arkivet på TV2 ØSTs temaside: Femern forbindelsen

 

Se TV2 ØSTs interview med Magnus Heunicke (S) umiddelbart efter vedtagelsen herunder:
[video:flv:090326_heunicke.flv]

Se TV2 ØSTs interview med transportminister, Lars Barfoed (K) umiddelbart efter vedtagelsen herunder:
[video:flv:090326_barfoed2.flv]


Nyhedsoverblik