Femern-bro får ringe betydning for hverdagen

DSB og FDM ser fordele i en bro til Tyskland, men det kommer ikke til at påvirke den enkelte dansker så meget som broerne over Storebælt og Øresund.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Femern-broen vil ikke få den samme direkte indflydelse på danskerne hverdag, som broerne over Storebælt og Øresund - hvis det da lykkes transportminister Flemming Hansen (K) at forhandle en aftale på plads med Tyskland.

Det vurderer direktør for bilisternes sammenslutning, FDM, Thomas Møller Thomsen, og DSB's planlægningschef Ove Dahl Kristensen. Begge siger, at broen er en god idé, ikke mindst i et langsigtet perspektiv for samfundet, men de erkender også, at den ikke vil få så direkte en indflydelse på bilister og togpassagerers hverdag, som de to andre broer har haft.

Sidste år rejste 22.000 mennesker dagligt med tog over Storebæltsbroen. Trafikprognoser for Femern forudsiger 4000 daglige rejsende. Derfor får en eventuel bro heller ikke stor betydning for DSB.

- Vi synes, det er positivt at få en forbindelse, der betyder, at vi kan komme hurtigere til Hamburg og Berlin. Vi kan nok skære en time af turen til Hamburg og Berlin. Men det er ikke store trafikstrømme, der går den vej. Det er et af vores små markeder, og der er ikke et lokalt pendlermarked, som vi har på Øresund. Det er i dag ikke et naturligt arbejdsmarked mellem København og Hamburg, så det kan slet ikke sammenlignes med Øresundsbroen. På Storebælt var der i forvejen også en stor trafik, som vi ikke har over Femern, siger planlægningschef i DSB, Ove Dahl Kristensen.
/ritzau/


Nyhedsoverblik