Et telefonopkald kan redde dagen

Næstved Kommune søger folk, der frivilligt vil tale i telefon med kommunens ældre.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er når mørket falder på. Når de fleste andre mødes rundt om bordet til aftensmad eller hygger foran fjernsynsskærmen. Der er den værst. Ensomheden.

Og det forsøger de nu at gøre noget ved i Ældre Sagen i Næstved og i Næstved kommune. De er nemlig gået sammen om at oprette et nyt netværk for ældre, der bor alene, og som gerne ville have en at tale med om aftenen.

Netværk der ringer til ensomme ældre

Sammen har de oprettet en telefontjeneste, hvor frivillige ringer til ældre og får en kort snak, når mørket falder på. Det er nemlig på dette tidspunkt, at mange ældre føler sig isolerede, fordi de bliver usikre af at færdes udendørs efter mørkets frembrud.

- Når mørket sænker sig, kan det være en udfordring for vores medarbejdere i hjemmeplejen at forlade et menneske, som måske gerne ville have, at vi blev endnu længere tid. Vi hjælper jo hovedsagligt med praktiske ting, og jeg er slet ikke i tvivl om, at et telefonopkald også vil kunne gøre meget godt, fortæller distriktschef Birgitte Ettrup fra Center for Ældre i Næstved Kommune.

Begge parter får noget ud af det

Hos Ældre Sagen har man allerede gode erfaringer med en ringe-tjeneste om morgenen. Formand Bent Hesselmark fortæller, at foreningen får positive tilbagemeldinger fra såvel borgere som de personer, der ringer hver morgen.

- Glæden er dobbelt. Den går begge veje, siger han.

Søger frivillige telefon-venner

Der er masser af ældre, der gerne vil have en telefonven. Så nu mangler kommunen bare frivillige, der vil hjælpe. Og ifølge kommunen og Ældre Sagen gør selv et kort opkald en forskel.

Alle over 18 år kan blive frivillig i netværket. Det eneste, det kræver, er lysten til at tale med et menneske og en telefon. Der er ikke sat regler eller aftaler op på forhånd. Det aftaler hver enkelt med sin nye ’telefon-ven’. Og kommunen dækker udgifter til opkaldene.

Hvis der skulle være nogle, der har lyst til at være med i netværket eller måske bare vil vide mere om projektet, kan man ringe til formanden for Ældre Sagen, Næstved Bent Hesselmark, på telefon 55 72 24 05.


Nyhedsoverblik