Tunnelen, der vil blive bygget over Femern Bælt, vil blive udstyret med sprinkleranlæg for at øge sikkerheden. Men flere sundhedseksperter, brandmyndigheder og beredskabsfolk advarer nu mod udviklingen. Det skriver Ingeniøren.
Eksperterne kritiserer blandt andet sprinkler- eller vandtågeanlæg for at skolde, forværre skader på åndedræt, give dårligt sigte, når røgen bliver opblandet, og så er de svære at vedligeholde.
Femernforbindelsens designchef, Kim Smedegaard Andersen, tager kritikken alvorligt. Han vil dog stadig installere sprinkleranlæg i den 18,1 kilometer lange tunnel mellem Danmark og Tyskland.
- Kritikpunkterne bliver overvejet og drøftet i de arbejdsgrupper, der er nedsat til at se på sprinkling. Men i vores færdige konceptforslag konkluderer vi, at det er en god idé, dels for at holde branden nede og muliggøre bekæmpelsesindsats, men også for at sikre, at tunnellen ikke pådrager sig farligere og større skader som vil sætte tunnellen ud af drift, siger Kim Smedegaard Andersen, der er civilingeniør til Ingeniøren.