Ekspert: Valgplakater er uden budskab og følelser

Valgplakater fokuserer udelukkende på politikeren og ikke på budskaberne, og så ligner de dem fra sidste valg, lyder det fra lederen af Dansk Plakatmuseum.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De hænger tæt i lygtepælene - valgplakaterne. Men deres budskab er fladt og udvandet, og de skæmmer mere end de gavner. Det mener lederen af Dansk Plakatmuseum i Aarhus, Elsebeth Aasted Schanz.

- Der er ikke noget, der overrasker mig. De ligner dem fra sidste valg og forrige valg. Det er denne her utroligt forenklede plakat med et portræt, et navn og et parti-logo eller parti-bogstav, siger hun til DR Østjylland.

Det er et problem, mener Elsebeth Asted Schanz, at plakaten bliver så "flad,"at den ikke kan stå alene.

- Den fokuserer udelukkende på politikere De hænger tæt i lygtepælene - valgplakaterne. Men deres budskab er fladt og udvandet, og de skæmmer mere end de gavner.

Ligner dem fra sidste valg

Det mener lederen af Dansk Plakatmuseum i Aarhus, Elsebeth Aasted Schanz.

- Der er ikke noget, der overrasker mig. De ligner dem fra sidste valg og forrige valg. Det er denne her utroligt forenklede plakat med et portræt, et navn og et parti-logo eller parti-bogstav, siger hun til DR Østjylland.

Det er et problem, mener Elsebeth Asted Schanz, at plakaten bliver så "flad,"at den ikke kan stå alene.

- Den fokuserer udelukkende på politikeren - den fokuserer jo ikke på den sag, som politikeren går ind for.n - den fokuserer jo ikke på den sag, som politikeren går ind for.

- Hvis jeg finder den plakat om 50 år, ved jeg ikke, hvad dælen den vil. Hvis jeg derimod ser på de gamle plakater, har man et udfoldet budskab, der fortæller mig, hvad det her parti går ind for, forklarer hun.

Fra kunstnere til reklamefolk

Førhen blev plakater udført af kunstnere, der fortolkede og satte deres eget præg på plakaten. Et arbejde, der forlængst er overtaget af reklamefolk.

Men Elsebeth Aasted Schanz mener, at en stærk visuel plakat ville kapre vælgere også i dag.

- En plakat, som går direkte i følelserne på dig, som mange af de her gamle plakater gør - eller en plakat, der får dig til at grine, fordi der er en god humor i.

- Når du har haft dine følelser involveret, husker du på en helt anden måde end hvis du bare ser sådan et røvkedeligt billede, som du egentlig ikke gider beskæftige dig med, mener Elsebeth Aasted Schanz.


Nyhedsoverblik