Det vi har sammen

Ejendomsmægler scorer kassen på at tale sandt

Foto: TV ØST

Ejendomsmæglernes sprog ændrer sig her i krisen. Det bramfri sprog hos en ejendomsmægler i Vordingborg har givet økonomisk succes.

Almindelig sort snak fra ejendomsmæglerne er ved at blive erstattet af ærlig snak.

Der er nemlig penge i at tale ærligt og humoristisk om boligerne. Det skriver Kristeligt Dagblad.

I Vordingborg er EDC-mæglerne nærmest blevet landskendt for deres alternative ejendomsmæglersprog og de resultater, det har medført. I en annoncetekst beskriver de huset således:

- Det er praktisk talt en byggegrund, man køber, hvor huset medfølger gratis. Det er dog nogenlunde tæt, knap så hyggeligt, men til gengæld er det lige! Der er desuden et gammelt udhus, der muligvis vælter i næste storm.

Ærlig tale vendte virksomheden

Det nye sprog blev indført i slutningen af 2011, da nye, unge kræfter overtog en butik, som havde solgt for under en halv million det seneste år. Noget skulle ske, og sproget var det billigste og mest effektive at sætte ind overfor, siger statsautoriseret ejendomsmægler Mads Werner:

- Det bliver jo meget klicheagtigt, men med lidt direkte humor har det vist sig, at vi kan fjerne nogle barrierer og skabe mere positiv opmærksomhed omkring husene. Så skal folk nok selv finde ud af at komme ord på, når først de står foran huset.

Fra at være bundprop er EDC i Vordingborg på blot et år blevet den klart mest fremgangsrige butik af alle 240 butikker i ejendomsmæglerkæden. Det skyldes hårdt arbejde, men i høj grad også den nye sprogpolitik, mener Mads Werner.

Kopieres over hele landet

Ifølge Kristeligt Dagblad er Vordingborg-ejendomsmægleren nu ved at danne skole i hele landet, hvor ejendomsmæglerne er blevet bedre til at fortælle tingene, som de er.

Jeg oplever faktisk, at hele branchen har ændret sit sprogbrug i en mere direkte og også humoristisk retning som følge af krisen. Der skal mere til for at få folks opmærksomhed, og jeg fornemmer samtidig, at mange købere er trætte af de sædvanlige floskler, siger autoriseret ejendomsmægler Lars Slangerup fra Brørup i Jylland.

Samme fornemmelse har ph.d.-stipendiat Judy Hermansen fra Institut for Marting & Management på Syddansk Universitet. Men det er ikke kun krisen, der er i færd med at ændre det traditionelle ejendomsmæglersprog - det sker som et resultat af den generelle udvikling af den kritiske forbruger.

- Stort set alle andre brancher har for længst tilpasset sig denne nye forbrugertype, men ejendomsmæglerbranchen er rundet af en særlig støvsugersælgerkultur, som alt for længe har forladt sig på en forældet kommunikationsform fuld af floskler og tricks.

- Samtidig er de blevet en af de store syndebukke i krisen, fordi mange nemt overfører deres frustrationer over tabte huspenge på ejendomsmæglerne. Ligesom bankerne også har fået en skurkerolle. Så de har været tvunget til at genopfinde sig selv, og her er sproget en vigtig faktor, siger Judy Hermansen.

Ærlig annoncering virker

Når det er mere ærlighed og humor, der er virkemidlerne, skyldes det formentlig, at det netop er det, som har virket i reklamebranchen og flere andre steder, mener hun. Det kopierer ejendomsmæglerne nu for at bryde de tillidsbarrierer ned, som er opstået.

Dansk Ejendomsmæglerforening forventer man, at den nye sprogbrug vil brede sig endnu mere. Særligt i de områder af landet, hvor der stadig er langt flere huse end købere, siger formand Torben Strøm.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App