DSB trækker i land om betalingsring

Foto: TV ØST

Nye toner fra DSB om betalingsring, der nu ikke bare kan sige, om selskabet vil kunne klare pres i myldretid.

Lørdag meldte DSB ud, at det ikke ville være noget problem for selskabet i løbet af ganske kort tid at udvide kapaciteten og tage imod så meget som 50 procent flere passagerer, hvis S-SF's planer om en såkaldte betalingsring bliver til virkelighed.

Men nu kommer der helt andre toner fra statsbanernes øverste top. Der er brug for netop mere analyse, lyder det.

- DSB's aktuelle økonomiske situation viser, at vi er nødt til at være særdeles grundige i vores analyser og have økonomisk bæredygtige beslutningsgrundlag, førend vi melder ud om, hvad der kan lade sig gøre, siger DSB's administrerende direktør, Christian Roslev, i en skriftlig kommentar.

Det står i modsætning til meldingen fra DSB's underdirektør, Ove Dahl Kristensen, lørdag i Berlingske.

- Vi har lavet nogle grundige analyser, der viser, at vi relativt let kan tage 50 procent flere passagerer. Vi skal leje eller købe flere vogne, og det kan vi gennemføre i løbet af et år eller to.

Men den melding er altså afløst af en ny, nemlig at det kræver tid, og "at vi er nødt til at være særdeles grundige i vores analyser"..

Ifølge Socialdemokraterne og SF's forslag om en betalingsring rundt om København skal det koste 25 kroner at køre ind i hovedstaden. Til gengæld vil prisen blive sænket markant på den kollektive trafik.

Det skal få flere over i bus, tog og metro og vil medføre en markant forøgelse af togtrafikken i myldretiden.

Der er i dag møde i Transportministeriet mellem DSB og transportminister Hans Christian Schmidt (V). På dagsordenen er blandt andet et ønske fra ministeren om at få uddybet, hvordan DSB vil kunne transportere flere passagerer, hvis en betalingsring bliver gennemført.

I dag pendler 90.000 her fra regionen til hovedstaden.

/ritzau/

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App