DSB renser røgen på gamle dieseltog

DSB sænker forureningen fra en række af de lokomotiver, som kører på Syd- og Nordvestbanen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Nogle af DSB's gamle dieseltog forsynes med ny teknik, som skal sænke lokomotivernes forurening med kvælstof og sod. De såkaldte ME-lokomotiver kommer til at køre længere tid end planlagt på grund af de forsinkede IC4-tog. Efter renoveringen vil de udlede godt en tredjedel mindre end i dag.

- Tvunget af omstændighederne er vi nødt til at køre med vores gamle lokomotiver længere end forventet, men nu har vi fundet en løsning, der giver en betragtelig reduktion for en rimelig udgift lokomotivernes levealder taget i betragtning, siger underdirektør Ove Dahl Kristensen fra DSB Planlægning og Trafik.

Der kører i dag 36 af de gamle dieseltog, men DSB renoverer kun de 20. Det kan efter DSB's opfattelse ikke betale sig at renovere dem alle, fordi kun de 20 vil være i brug om et år eller to.

- Det tager tid at bygge teknikken ind. Så nyttetiden vil for nogen være meget kort ellers.

DSB bruger tre - fire millioner kroner på renoveringen. Skulle forureningen bringes endnu længere ned, ville det koste en ny motor i togene.

- Det er den bedst mulige løsning, som man kan nå. Ellers skulle der en ny motor til, men det kan ikke svare sig, siger Ove Dahl Kristensen.

De første tog vil få monteret den nye teknik i løbet af marts, og derefter forventer DSB at montere to sæt om ugen.

/ritzau/


Nyhedsoverblik