Det vi har sammen

DSB og Banedanmark opruster samarbejde

Foto: TV ØST

Trafikinformation til togpassagerer skal være bedre. DSB og Banedanmark forbedrer samarbejdet til glæde for transportminister.

DSB og Banedanmark indgår en ny aftale, der sikrer bedre trafikinformation til togpassagerer. Som situationen er i dag, er ansvaret for information til passagerer delt mellem DSB, der står for togdriften, og Banedanmark, der har ansvar for skinner og signaler.

Det giver nogle gange forskellige meldinger om de samme tog. DSB har også foretaget undersøgelser, der viser, at de rejsende ønsker bedre trafikinformation.

- Vi må indrømme, at hverken Banedanmark eller DSB har været gode nok til at samarbejde om at give kunderne brugbar information. Vi har hver især forsøgt at gøre det så hensigtsmæssigt som muligt. Men det er bare ikke nok. Vi er afhængige af hinanden, hvis kunderne i fremtiden skal have ordentlig information, siger adm. direktør i DSB Søren Eriksen.

Samarbejdet glæder transportminister Carina Christensen (K).

- Der er ingen tvivl om, at passagerne efterspørger bedre trafikinformation. Endvidere vil jeg gerne fremhæve, at behovet for god trafikinformation er særligt stort, når der er problemer med trafikken, siger Carina Christensen i en pressemeddelelse.

Det er 11 år siden, at Banedanmark blev skilt ud fra DSB, så den samme virksomhed ikke både var ansvarlig for at køre tog og vedligeholde skinner og signaler. Adspurgt, om det er godt nok, at DSB og Banedanmark først 11 år efter adskillelsen indgår en stor aftale om trafikinformation, svarer Søren Eriksen:

- Det er ikke sådan, at der er gået 11 år, hvor vi ikke har arbejdet med det her. Der har været et samarbejde om trafikinformation tidligere, og der er sket forbedringer, også i samarbejde med Banedanmark. Nu tager vi bare det næste ryk for at gøre det endnu bedre, siger Søren Eriksen.

Direktøren pendler selv dagligt mellem Nyborg og København og oplever, hvad dårlig trafikinformation betyder.

- Mange af os har oplevet at stå fredag eftermiddag på Københavns Hovedbanegård, og der er gået et eller andet galt i trafikken. Informationsskærmene er slukkede, og medarbejderne ved heller ingenting, for de har heller ikke fået nogen information. Det eneste er nogle højtalerudkald, som kører sporadisk. Så kan alle få at vide, at toget til Jylland kører fra spor tre i stedet for spor seks, og når de så er kommet derover, får de at vide, at de skal tilbage igen. Sådan en situation har dem, der ofte bruger toget, oplevet, og det er noget, vi mister rigtig mange kunder på. Det er lige præcis sådan nogle situationer, som vi skal undgå, siger Søren Eriksen.

Tip os Har du et godt tip?