Det er pinligt (Video)

Sådan siger Midt- og Vestsjællands Politi om det faktum, at politikredsen ikke lever op til politiets egne målkrav på færdselsområdet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

For at styrke færdselssikkerheden herhjemme har Rigspolitiets Færdselsafdeling og Justitsministeriet i samarbejde formuleret en række målkrav. Men i Midt- og Vestsjællands Politikreds lever færdselsbetjentene langt fra op til politiets egne krav.

Sidste år skulle kredsens færdselsbetjente skrive 6.160 rapporter om bl.a. rød-kørsel og håndholdte mobiltelefoner, men de skrev kun 5.585.

Se hele indslaget fra TV2 ØST herunder:
[video:flv:090301_pinligtpoliti.flv]

Den automatiske foto-vogn skulle have været ude på vejene i 2.904 timer, men heller ikke her levede politiet op til kravet på 2.904 timer. Vognen var kun i aktion i 1.690 timer - altså lidt mere end det halve.

Samme år skulle Midt- og Vestsjællands Politi have stoppet 1.175 tunge køretøjer, men det blev kun til 677 - altså (rundt regnet) halvt så mange.

En Audi med en gennemsnitsfart på over 150 kilometer i timen. Politiassistent Per Hansen keder sig ikke, når han er på arbejde på de midt- og vestsjællandske landeveje.

Er det ikke pinligt, at I ikke kan leve op til de krav, I selv har været med til at formulere?

Jo helt ærligt, det er lidt pinligt, siger Peter Stryhn, der er leder af færdselspolitiet i Midt- og Vestsjællands Politikreds.

Det er især den automatiske fartkontrol og de tunge køretøjer den er gal med. En del af forklaringen lyder sådan her.

- Vi har været nødt til at sparke en del af færdselsindsatsen til hjørne for at få bedre responstider, når der har været indbrud hos hr. og fru Danmark, fortæller den ansvarlige leder.

Hans prioritering bekymrer Rådet for Større Færdselssikkerhed.

- Det er vi da kede af. Vi havde gerne set, at politiet på Midt- og Vestsjælland havde opfyldt deres kvoter, siger vicedirektør Mogens Wilbert.

Peter Stryhn er manden, der har ansvaret for de ikke-opfyldte kvoter. Han fortæller, at han og færdselsbetjentene har nedprioteret indsatsen på de tunge køretøjer for i stedet at satse på f.eks. sprit- og fart-kontroller. En prioritering, Peter Stryhn ikke er flov over: 

- Vi kan se i vores statistik, at vi ikke har haft det samme antal trafikdræbte i andet halvår af 2008 som i det første halvår. Det er selvfølgelig naivt at tro, at det alene er vores indsats, der er skyld i faldet, men jeg tror på, at vi gør en forskel.

I Rådet for Større Færdselssikkerhed har vicedirektøren forståelse for prioriteringen, men han efterlyser en indsats over for de livsfarlige lastbiler.

- Vi havde da gerne set en strengere kontrol af de tunge køretøjer, fordi vi ved, at lastbilerne er skyld i mange alvorlige ulykker, siger Mogens Wilbert.

Peter Stryhn ved godt, at hans prioritering ikke gør ham til bedste venner med Rådet for Større Færdselssikkerhed. Men det får ham ikke til at fortryde:

- Så må jeg tage den skideballe, hvis jeg skulle få en, men jeg har altså valgt at satse på ekstra sele- og spritkontrol.

Hos Rådet for Større Færdselssikkerhed ka vicedirektøren ikke la vær med at undre sig over, at politiet bruger flere ressourcer på bedre responstider og bandekriminalitet end på trafiksikkerhed.

- Der er langt flere der dør i trafikken. Og dem, der dør, er uskyldige f.eks. børn, der er på vej til eller fra skole, fordi en eller anden idiot kører spritkørsel eller med for høj fart, slutter Mogens Wilbert.


Nyhedsoverblik