Det er nemt at snyde med Rejsekortet

Med en mobiltelefon i hånden og lidt teknisk snilde kan man bryde gennem sikkerheden på det længe ventede elektroniske billetsystem, Rejsekortet, og lave falske billetter.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sådan lyder vurderingen fra en dansk hacker, der har gennemgået Rejsekortets sikkerhed, skriver 24timer.

»Selve kortet baserer sig på et system, som blev brudt i 2007. I 2009 var teknologien så langt fremme, at man kunne sidde hjemme og gøre det ved brug af en kortlæser, som ikke engang behøver være den kortlæser, som Rejsekortet selv bruger,« siger Christian Panton, som er hacker og cand.scient. i eScience.

Mange mobiltelefoner har i dag kortlæser, forklarer han, og han er overbevist om, at han ikke er den eneste, der vil kunne snyde.

»Lige nu skal man bare finde den rette software på nettet og have lidt teknisk sans,« siger han og forklarer, at it-kriminelle eksempelvis ville kunne udnytte sikkerhedsbristerne til at lave en app til mobiltelefoner, der kan lave falske billetter, eller til at sabotere billetsystemet.

Allerede for to år siden advarede hackeren selskabet bag kortet, Rejsekort A/S.

Den manglende sikkerhed overrasker ikke trafikekspert Anders Drejer, professor ved Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet.

»Det er den sidste pind i ligkisten for det rejsekort, der har været en katastrofe fra ende til anden.« siger han til 24timer.

Også oppositionen farer i flint over den manglende sikkerhed.

»Det havde klædt Rejsekort A/S at lukke det hul. Men der er kun én, som er ansvarlig for det, og det er transportministeren. Vi kan ikke leve med, at folk kan snyde,« siger trafikordfører Kim Christiansen (DF) til 24timer.

Kim Christiansen vil nu kræve en redegørelse fra ministeren.

Bjørn Wahlsten, adm. direktør for Rejsekort A/S, hæfter sig ved, at man ikke har oplevet snyd endnu:

»Vi har gennemført tre millioner rejser. Vores kundeundersøgelse viser, at kunderne er meget glade. Jeg anser ikke det her som den største trussel for Rejsekortet. Det væsentlige for succesen er, at kunderne tager godt imod det,« siger han til 24timer.

 


Nyhedsoverblik