I dag starter forhandlingerne om trafikforliget, her er Storstrømsbroen et meget vigtigt punkt på dagsordnen. Broen er nedslidt, og det skal der gøres noget ved. Det er politikerne enige om. Men her stopper enigheden også.
Med undtagelse af Enhedslisten er det alle Folketingets partier, der er med i forhandlingerne.
Uenighed om hvor pengene skal komme fra
Regeringen vil lægge 3,9 milliarder på bordet til en ny bro, som skal komme fra de penge, der blev tilovers fra indkøbet af et nyt signalsystem til den danske jernbane.
Den løsning vil Venstre ikke gå med til, og vil bruge de penge på en stribe vejprojekter. Partiet vil i stedet bygge broen for de kommende indtægter fra Femern-forbindelsen. Det skriver folketidende.dk.
Uenighed kan ødelægge forhandlinger
Uenigheden kan få konsekvenser og i værste fald ende med, at der ikke bliver bygget en ny Storstrømsbro.
- Hvis Venstre blokerer for, at vi kan bygge en Storstrømsbro med de penge, der er nu, så kommer der ikke nogen ny Storstrømsbro. Der er simpelthen ikke andre veje frem end at bruge den finansiering, der ligger nu, siger Rasmus Helveg Petersen fra Det Radikale Venstre til folketidende.dk.
Forlig kræver bredt flertal
Det er alle partierne uden Enhedslisten, der skal blive enige om det nuværende trafikforliget, og det kræver derfor et meget bredt forlig, når pengene til en ny bro skal findes.
- Jeg er meget kritisk over for, at Venstre spiller hasard med muligheden for at få en ny Storstrømsbro. Venstre vil lige nu hellere bygge veje i Jylland, end de vil bygge en ny bro, siger Rasmus Helveg Petersen.
Men den kritik spiller ikke nogen synderlig rolle for Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
- Vi er fast besluttet på, at det er nødvendigt at bygge en ny Storstrømsbro. Vi er bare uenige i det udspil, som regeringen er kommet med. Vi arbejder videre med at kigge på en finansiering i sammenhæng med Femern projektet, siger han til netavisen.