Klart flertal for en tunnel

Alt peger nu på, det bliver en 18 kilometer lang tunnel, der skal forbinde Danmark og Tyskland fra 2020.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

 

Fakta om Femern-bro:

- Forbindelsens længde: 20 kilometer
- Rejsetid i bil: 12 minutter
- Forventet åbningsår: 2020
- Trafik: 9.200 biler og 4.000 togpassagerer pr. døgn
- Brugerpris: 420 kr.
- Anlægsudgift: 37,9 mia. kr.

Kilde: ritzau

Der var borgermøde om Femern-forbindelsen i Lalandia i Rødbyhavn i aftes. 400 mennesker var på plads, da de fremmødte partier, med regeringen i spidsen, talte varmt for en tunnelløsning over Femern.

- Noget af det, der betyder mest for mig, er arbejdspladser. På miljøområdet ligger tunnel og bro meget lige, men sådan er det ikke med arbejdspladserne. En tunnel skal bygges i nærområdet, siger transportmininster Hans Christian Schmidt (V).

Også Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og SF ønsker en tunnel fremfor en bro.

- Det er bedre med en tunnel end en bro. Sejladssikkerheden er bedre, og tunnelen giver bedre arbejdspladser. En tunnel skal laves i nærområdet, og det giver 5-6.000 arbejdspladser, og det har vi akut brug for - især i det her område, siger transportordfører Magnus Heunicke (S).

Til stor begejstring for de fremmødte lovede transportmininster Hans Christian Schmidt nye tider på Lolland:

- Lige pludselig er Lolland i centrum. Og det betyder, de kan have forventninger om motorvejsafkørsler og en ny jernbanestation. Så kommer Lollands befolkning pludselig til at opleve noget helt andet, for hvor der er infrastruktur, er der vækst.

 

 

 


Nyhedsoverblik