De gode skoleeksempler skal udbredes

Foto: TV ØST

Guldborgsund kommune skal afprøve gode eksempler fra undervisningen af tosprogede i resten af landet. Den dybe tallerken er opfundet, siger projektleder.

Guldborgsund er een af tre kommuner som nu i praksis skal afprøve den eksisterende viden om hvordan man giver tosprogede elever succes i folkeskolen.

Kommunen er valgt blandt 41 mellemstore kommuner med mellem 25.000 og 95.000 elever, som tæller mindst to folkeskoler med over 10 pct. tosprogede elever.

Anja Ougaard er projektleder i Skolestyrelsens task force, som er et samarbejde mellem Undervisningsministeriet, Skolestyrelsen og Integrationsministeriet.

- Den dybe tallerken er opfundet, og de gode eksempler findes rigtigt mange steder. Det bliver så vores opgave at medvirke til, at vi får udbredt de gode eksempler, som det er muligt at flytte til skoler over hele landet, siger hun til Ritzau.

I projektet vil der bl.a. blive rettet særlig opmærksomhed mod den store gruppe af udenlandske drenge, hvoraf flere klarer sig udmærket til og med 4. klasse. Men herefter følger ofte en faglig nedtur, som betyder, at mange af dem mister interessen og i nogle tilfælde dropper helt ud af systemet.

Ifølge Anja Ougaard er nøgleordet "anerkendelse".

- Problemet handler ofte om, at disse drenge ikke føler sig anerkendt i et skolesystem, der godt kan virke, som om det primært er konstrueret med henblik på de flittige, lyshårede danske pige, der hele tiden sidder og stille og følger med, vurderer projektlederen.

- Hvis drengene ikke føler sig anerkendt, kan vi heller ikke forvente, at de skal anerkende og interessere sig for skolen. De kommer alle med nogle ressourcer, som vi bør interessere os for, og selvfølgelig skal de også have lov til at bruge deres modersmål og deres kultur i undervisningen. Vi skal ikke signalere, at det er forbudt at komme fra et andet land, slutter Anja Ougaard. 
 

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App