De glemte sømænd fra Omer N

Ligene af tre søfolk, der omkom ombord på det slovakiske fragtsskib Omer N, befinder sig formentlig stadig i skibet. Det er nu elleve dage siden Omer N forliste ud for Nysted uden, at nogen har forsøgt at bjerge de døde fra skibet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fire af de 11 sømænd på Omer N er blevet fundet omkommet efter kæntringen. Tre blev fundet i live, men fire af deres kollegaer savnes stadig. Tre af dem formodes at ligge i skibet.

- Den værdighed, der må vises over for folk, der er omkommet under de omstændigheder, må prioriteres højt også hos de danske myndigheder, siger Henrik Berlau, forhandlingssekretær hos 3F, Sømændene.  

De pårørende til de efterladte sømænd ringer flere gange om dagen til den tyrkiske ambassade for at høre nyt, men indtil nu forgæves.

- Redningsaktionen er ovre, men det menneskelige og etisk rigtige er ikke overstået endnu og det menneskelige er at få dem op hurtigst muligt, så familien kan få fred for det kapitel, siger Magnus Heunicke, Trafikpolitiskordfører hos Socialdemokraterne.

Det er Venstres medlem af Trafikudvalget, Jakob Jensen, enig i. Han vil nu forsøge at råbe Søværnets Operative Kommando op og får dem til at stille deres ekspertise til rådighed, for at forsøge at finde de omkomne sømænd.

Det var Søværnet, der havde ansvaret for at redde de overlevne ud af det forliste skib. Men de har ikke ansvar for de døde sømænd. Nu er ansvaret for skibet gået videre til Farvandsvæsnet. De skal få redderen til at fjerne vraget - men de vil heller ikke have noget med de omkomne at gøre.

- Hvorfor indgår bjærgning af de omkomne søfolk ikke i jeres opgave? Vi har ikke hjemmel til at have med de omkomne at gøre. Vi skal sikre sejladsen og det er så det vi gør, siger Michael Skov, Inspektoratschef ved Farvandsvæsnet.

Når sejleadsen er sikret ved at fjerne det forliste skib, så har Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed ansvar for at finde ud af, hvorfor skibet kæntrede, men de vil heller intet have med de omkomne at gøre.

- Teknikken er jo blevet, så man godt kan gøre det, nu er det et spørgsmål om, at man ikke vil ofre pengene. De søfolk har været underklasse hele deres liv og det skal de altså åbnebart også være i døden, siger Henrik Berlau.  

Det tyrkiske rederi har ansvaret for at bjærge det forliste skib. Den opgave går i disse dage i udbud og det vil typiske tage flere uger inden bjærgningen af vraget og de omkomne sømænd er færdig.

- Jeg er overrasket over, at vi har sådan et hul, over at ansvaret for sømændene falder mellem to stole. Det må vi lave om, det kan jo ske igen og det sker også for andre danske søfolk rundt om i verden. Det skal vi have taget hånd om det her, siger Magnus Heunicke (Soc.dem).

Men omkomne sømænd og juridiske huller er der ikke plads til at behandle midt i en valgkamp. For politikere kan ikke kalde ministre i samråd eller til møder.

- Er det så ikke tomme ord fra dig som politiker under en valgkamp? Jo, men jeg kan ikke love noget, jeg ikke kan holde og jeg kan ikke gøre nopget nu her. Vi kan ikke tage sager op i en valgkamp, fordi ministeren også er ude i landet og føre valgkamp, svarer Magnus Heunicke (Soc.dem).

Så politikerne må indtil valget også lægge ansvaret fra sig.

- Jeg har svært ved at forstå, at man ikke kan gøre noget for de søfarne og deres efterladte, siger Henrik Berlau, forhandlingssekretær, 3F, Sømændene.

Det vil koste rigtig meget for danske myndigheder at bjærge de omkomne fra vraget. For at dykkerne er sikre kræver det adskillige sikkerhedsskibe og bemanding til dem.

Det har ikke været muligt at få kontakt til det tyrkiske rederi.

 

 

 

 


Nyhedsoverblik