Danskerne bombarderes med platte slogans i valgkampen

Foto: TV ØST

Politikerne er glade for at bruge slogans i valgkampen. En retoriker kalder mange af dem "amatøragtige".

Det vrimler med slogans i den igangværende valgkamp.

Seks ud af ti folketingskandidater angiver i en ny undersøgelse gennemført af Avisen.dk, at de har et valgslogan, som de bruger på pjecer, plakater, valgbiler eller sociale medier.

Slogans skal bruges til at få vælgernes opmærksomhed i håb om, at de sætter kryds ved kandidaten med det mest geniale og rammende slogan.

Og det er præcist for at få fynboerne til at stemme på ham, at den konservative folketingskandidat Jonathan Bitzow Pedersen har valgt sloganet "Billigere bacon med Bitzow".

- Jeg har valgt det slogan, fordi det er sjovt og anderledes, og alt i en valgkamp behøver ikke at være tørt og kedeligt. Og jeg oplever, at folk kommer hen og spørger til, hvad det betyder, når jeg ønsker billigere bacon, og så får jeg jo også mit politiske budskab igennem, siger Jonathan Bitzow til Avisen.dk.

Han er uddannet kok, og i hans valgkamp bruger han aktivt sin erhvervsuddannelse og sit fag. Derfor skulle sloganet relaterer sig til fødevarer.

Men ekspert i retorik, Jesper Troels Jensen, der er direktør i konsulentfirmaet Rhetor, er ikke imponeret over den stribe af slogans fra valgkampen, som Avisen.dk præsenterer ham for. Han betegner mange af dem som amatøragtige og uden politisk retning.

- Slogans som Bedst for Bornholm, Mennesker først og Stem på en voksen er jo de rene platheder, og ingen kan være uenige. De er tømt for politisk indhold. Samtidig kan du ikke finde ud af kandidatens politiske ståsted i de slogans, og det skal man kunne i en valgkamp, siger han til Avisen.dk.

Men han understreger, at det ofte er bedre at have et amatøragtigt og skørt slogan end slet intet slogan. Simpelt hen fordi det skaber opmærksomhed og genkendelighed.

Mange af de 230 slogans, som florerer i valgkampen lige nu, er ifølge retorik-eksperten alt for forsigtige og er blottet for kant og klare politiske budskaber.

Det perfekte slogan i en valgkamp overlever i generationer, mener han, og fremhæver "Stauning eller Kaos", som daværende statsminister Thorvald Stauning gik til valg på i 1935. Valget gav Stauning 46 procent af stemmerne. 

- Kunne Lars Løkke eller Helle Thorning have lavet et tilsvarende slogan i dag, kunne det have haft stor betydning i den præsidentvalgkamp, som valgkampen har udviklet sig til, konstaterer han.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App