Danske mænd er trætte af valentinsdag

Den 14. februar er blandt romantiske typer kendt som valentinsdag. Og i den anledning minder blomsterbutikker os om at købe buketter til den udkårne, mens mange restauranter pynter op og serverer særlige valentinsmenuer. Men det er de færreste danskere, som tager dagen til sig med god vilje.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Kun 11 procent af de adspurgte i en undersøgelse, som YouGov har lavet for 24timer, svarer, at de er positivt stemt over for årets mest romantiske dag. Valentinsdag er alt for kommerciel for mange, mener traditionsforsker Charlotte S. H. Jensen.

- Nogle føler måske, de bliver udsat for et pres, hvor de skal købe forskellige ting i forbindelse med valentinsdag,« forklarer hun til 24timer.

Det er især mænd, som stejler over valentinsdag. 54 procent af de adspurgte svarer, at de forholder sig negativt til dagen, i modsætning til 37 procent af kvinderne.

- Vi er nok bare mindre romantisk anlagte. Mange mænd behøver ikke en begivenhed som valentinsdag for at føle sig bekræftet i deres parforhold. Der går kvinder mere op i at føle sig værdsatte,« siger Kenneth Reinicke, kønsforsker ved Roskilde Universitet, til 24timer. Ifølge Charlotte S. H. Jensen går kvinder generelt mere op i mærkedage.

- Ofte er det jo også kvinden i familien, som holder styr på fødselsdage og årsdage, så måske ligger valentinsdag mere i forlængelse af kvinders forhold til mærkedage,« siger hun til 24timer. Når valentinsdag får lov at vende tilbage år efter år, kan det hænge sammen med, at mange alligevel bruger dagen til at sige og gøre alt det, de ikke får anledning til i hverdagen.

 - Hver 10. synes jo trods alt, det er sjovt, at man kan give en rose eller en æske chokolade til en, man godt kan lide, uden at blamere sig selv. Man gør det jo under dække af, at det er valentinsdag,« siger Else Marie Kofod, overarkivar og leder af Dansk Folkemindesamling, til 24timer.

Et sted, hvor man i hvert fald sætter pris på valentinsdag, er i blomsterbranchen. Hos Interflora bliver der købt 10 gange så mange buketter den 14. februar som på en almindelig dag. Blandt de 18-29-årige svarer næsten hver femte, at de synes godt om valentinsdag.

 - Den yngre generation har taget den mere til sig, fordi kærlighed og forelskelse er en større del af deres liv end andre aldersgrupper,« mener Else Marie Kofod til 24timer.

/ritzau/


Nyhedsoverblik