Danmark eneansvarlig for udgifter til Femern-bro

Danmark står for statsgarantier for 35 milliarder kroner til bro over Femern Bælt og danske landanlæg, oplyser Flemming Hansen på pressemøde.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Femern-broen løber mellem Danmark og Tyskland, men det bliver udelukkende Danmark, der sikrer finansieringen. Det står klart, efter at den danske og den tyske transportminister fredag eftermiddag præsenterede aftalen om en Femern bro på et pressemøde i Berlin .

Danmark skal stå for statsgarantier for 35 milliarder kroner til selve broen over Femern Bælt og de danske landanlæg. Tyskerne skal udelukkende stå for egne landanlæg, der kommer til at koste knap seks milliarder kroner.

Det er planen, at brugerne af broen skal betale regningen, men er disse indtægter ikke nok til at finansiere de 35 milliarder kroner, kan det betyde, at den danske stat må indløse statsgarantier.

* Længde: 19 kilometer

* Pris: 41 mia. kr., heraf skal den danske stat garantere for de 35 mia. kr., der dækker de danske landanlæg samt hele broforbindelsen 

* Finansiering: Et statsejet aktieselskab optager lån med statsgarantier, hvorefter anlægsudgifterne betales tilbage af brugerne

* Brugerpris: Samme pris som nuværende færgeforbindelse, 420 kr. for en enkelttur. Reguleres dog i forhold til pris- og lønudviklingen

* Antal beskæftigede: 6000-9000 personer årligt i den cirka syv-otte år lange anlægsfase

* Samfundsøkonomisk nettogevinst: Fem mia. kr. for Danmark (samt tre mia. kr. som følge af dynamiske og strategiske effekter)

* Tilbagebetalingstid: 25 år

* Forventet trafik ved åbning: 9200 biler og 4000 togpassagerer pr. døgn

* Udformning: Kombineret vej og jernbane

* Teknisk løsning: Skråtagsbro
Kilder: Transport- og Energiministeriet samt Det regionale Femern Bælt Forum.
  /ritzau/


Nyhedsoverblik