Dårligere service for borgerne

Da kommunerne blev lagt sammen var argumentet, at det skulle give borgerne en bedre service. Men det modsatte er sket, lyder konklusionen i en ny undersøgelse. Borgerne har ikke fået det, som politikerne har lovet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Dårligere service, dårligere faglighed hos personalet i kommunerne og færre ressourcer. Med andre ord: borgerne kan ikke mærke nogen forbedring i deres kommuner, efter de mange små kommuner blev slået sammen til større.

Det er Ledernes Hovedorganisation og Handelshøjskolen i Århus som har spurgt et stort udsnit af cheferne i kommunerne, hvordan dagligdagen ser ud efter kommunerne blev slået sammen, skriver Berlingske Tidende.

Halvdelen af cheferne vurderer, at borgerne i storkommunerne i dag får en decideret dårligere service for de skattekroner, de betaler. Kun 15 procent af cheferne mener, at deres kommune nu tilbyder borgerne en bedre service for de ældre, børnefamilierne, de handicappede og de sociale klienter.

Et af argumenterne for at lægge kommunerne sammen var ellers, at det ville give borgerne bedre service og styrke den faglige viden blandt de ansatte i kommunerne.


Nyhedsoverblik