Det vi har sammen

Busafgange spares væk

Passagerne kan komme til at vente længe på bussen. Movia sparer afgange væk på Sjælland, Lolland og Falster på grund af de høje dieselpriser.

Passagererne på resten af Sjælland samt Lolland og Falster risikerer at komme til at miste et stort antal busafgange, når den kommende køreplan træder i kraft i januar 2009, erfarer Berlingske Tidende.

Trafikselskabet Movia, som står for al offentlig bustrafik øst for Storebælt - bortset fra Bornholm - varsler massive besparelser på grund af et betydeligt økonomisk pres.

Selskabet skriver i et nødråb til Folketingets Trafikudvalg, at problemerne er af en sådan karakter, at "bustrafikken er i risiko for at blive ramt af ødelæggende nedskæringer."

Årsagen er først og fremmest, at galopperende udgifter til diesel har fået de røde tal på bundlinjen til at vokse sig store på de i forvejen pressede budgetter i de 45 kommuner og to regioner, som betaler for buskørslen i Movias dækningsområde.

Alt i alt mangler der forud for efterårets budgetlægning over 200 millioner kroner for, at de eksisterende køreplaner kan opretholdes.

- Hverken regioner eller kommuner har mulighed for at udvide udgiftsrammen til kollektiv trafik i de nuværende budgetter i det her omfang uden betydelige omprioriteringer. Alternativet er nedskæringer og besparelser, men det vil være skadeligt for den kollektive trafik og stå i kontrast til de officielle intentioner om at styrke den kollektive trafik, skriver Movias formand Finn Aaberg (Soc.dem.) og næstformand Knud Larsen (Venstre) i nødråbet.

- Både den almindelige prisstigning på diesel og afgiftsændringen sætter økonomien under pres. Jeg tror ikke, at det her kommer til at hænge sammen, uden at der forsvinder busser, siger Jesper Christensen, bestyrelsesmedelm i Movia, til avisen.

Og Movias administrerende direktør Johannes Sloth bekræfter, at der skal et mindre mirakel til for at undgå sparekniven.

- Jeg håber på, at noget af underskuddet kan dækkes via et stigende passagertal som følge af den økonomiske afmatning. Men vi ved også, at der skal ret meget til, før man begynder at skippe bil nummer to og såmænd også bil nummer ét, siger Johannes Sloth.

 

 

 

 

 

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App