Bryggeriforeningen: Enkelte tidsler i stor buket

Bryggeriforeningen er imod et forbud mod reklamer for alkohol og en forhøjelse af aldersgrænsen for at købe alkohol.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bryggeriforeningen er enig i kommissionens anbefalinger om, at uddannelsesinstitutioner skal udarbejde en alkoholpolitik, som skal offentliggøres, og at det generelt høje kendskab til genstandsgrænserne skal fastholdes gennem kampagner.

Bryggeriforeningen kan dog stadig finde enkelte tidsler i forebyggelsesbuketten. Kommissionen vil forbyde reklamer for alkohol i medierne.

- Kommissionen konkluderer at et forbud mod alkoholreklamer handler dels om reduktion i alkoholforbruget på kort sigt, dels om langsigtede holdninger til og opfattelse af alkohol i befolkningen. Det forekommer at være et meget skrøbeligt argument for et meget radikalt indgreb, siger direktør for Bryggeriforeningen, Niels Hald.

- Netop når det gælder markedsføring af alkohol har producenterne i Danmark pålagt sig selv restriktioner, der er langt skrappere, end loven foreskriver. Selvregulering er i det hele taget at foretrække frem for lovgivning. Virksomhederne føler sig mere forpligtede, når de selv er med til at fastsætte reglerne. En strammere lovgivning med forbud mod reklamer kan betyde, at producenterne vil afprøve grænser i stedet for at udøve selvjustits, siger Niels Hald, der også mener at forslaget om at hæve aldersgrænsen for salg af blandt andet øl i butikkerne fra 16 til 18 år forekommer helt urealistisk.

- Forældre og unge oplever 16-års grænsen som fornuftig. Salgsaldersgrænsen skal være realistisk. Hvis politikerne hæver salgsaldersgrænsen til 18 år, risikerer vi at få en lovgivning, som både de unge og deres forældre synes er ufornuftig, siger Niels Hald.


Nyhedsoverblik