Bro-rådgivere udpegede

Der er nu sat navn på de entreprenørfirmaer, som skal rådgive om den faste Femern-forbindelse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Dagen efter at Folketinget gav grønt lys til at bygge Femern-forbindelsen, er der sat navn på de entreprenørfirmaer, der skal rådgive om projektet. Den foretrukne løsning er en skråstagsbro på 19 kilometer, men Femern Bælt A/S vil også undersøge en alternativ sænketunnelløsning.

Den brotekniske rådgiver bliver et dansk-tysk joint venture med entreprenørvirksomhederne Cowi og Obermeyer, der begge har været med i andre store broprojekter. Miljø og teknik ved en tunnelløsning skal undersøges af et dansk-britisk-hollandsk joint venture bestående af Rambøll, Arup og TEC. Virksomhederne har erfaringer fra bl.a. tunnelen under Øresund og metroen i Amsterdam. Femern-forbindelsen bliver en af verdens hidtil største faste forbindelser.

- Alene dimensionerne på et broprojekt vil være 50 procent større end på Øresundsbroen, så vi skal i flere henseender udvikle nye metoder for at løse opgaven på Femern Bælt. Vores rådgivere skal hjælpe os med at finde disse løsninger og udarbejde konkrete projekter, der om få år skal kunne føres ud i livet, siger administrerende direktør for Femern Bælt A/S, Peter Lundhus.

De to tekniske rådgivere er valgt blandt syv internationale grupper, der i december sidste år afgav tilbud. Kontrakterne indgås i begyndelsen af april.
/ritzau/


Nyhedsoverblik