Brandfolk skal lære at håndtere elbiler

Efter flere alvorlige brande i elbiler det seneste år skal brandfolk nu på kursus for lære at slukke brande og frigøre fastklemte ud af el, brint eller hybridbiler.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Et kursus skal nu klæde brandfolk godt på, så de ved, hvad de skal gøre, hvis der opstår brand eller sker en ulykke med el, brint eller hybridbil.

Alene i år er tre elbiler brudt i brand i forbindelse med opladningen - Senest brændte en elbil på en Oslo-færge, der var på vej mod København.

- Der har været mange, der har haft nogle tvivlsspørgsmål omkring de her biler, der har været bange for, at de er farlige. Det er ret vigtigt, at vi får fjernet dem, så vi kan håndtere det, når vi kommer ud, siger Thomas Krakau, der er udrykningsleder hos Falck i Lellinge.

Opstår der brand i elbilens batteri, er det vigtigt, at man evakuerer området, og at redningsmandskabet har masker på. Hvis der går ild i batteriet, kan det nemlig udvikle nogle giftige røggasser, som man kan få i lungerne og i værste fald medføre døden.

Kommer man ud for en ulykke med en elbil, er der ingen grund til bekymring.

- Man kan selvfølgelig køre galt uanset, om man kører i en elbil eller en almindelig bil. Men det er vigtigt, at man fortæller redningsfolkene, at man har en elbil, så de ved, hvad de kommer ud til, siger Thomas Krakau, der er udrykningsleder hos Falck i Lellinge.

 

Inden 2011 skal alle brandmænd have gennemgået et kursus.


Nyhedsoverblik