Det vi har sammen

Borgere vrede over snerydning

Foto: TV ØST

2 medarbejdere i Holbæk kommunes Vej og Park afdeling bestiller i øjeblikket ikke andet end at svare på henvendelser fra primært utilfredse borgere.

- Ja, men jeg kan ikke bare sende nogen ud. Du bor på en vej, der er klassificeret som D-vej, og jeg kan altså ikke hjælpe dig. Og nej. Det hjælper heller ikke at du kommer til at tale med min chef. Kontormedarbejder Lise Kirk Sahl i Vej og Park i Holbæk kommune forsøger at holde en pæn og smilende tone, men efter en lang dag på kontoret må hun indrømme, at hun bliver træt.

- Der er ikke grænser for, hvad vi skal lægge øre til. Nogle gange tænker jeg - hvor meget kan man egentlig tillade sig at grise et andet menneske til i telefonen ? Heldigvis er der også rare borgere, der ringer ind imellem, siger Lise Kirk til TV2 Øst.

Billedet er, ifølge Nordvestnyt, det samme i Kalundborg og Odsherred.

Souschef i Vej og Park, Holbæk, Michael Nybo Andersen, fortæller, at 2 ud af 3 af kontorets medarbejdere i øjeblikket ikke bestiller andet end at tage imod klager over snerydningen. Og 95 procent af klagerne kommer fra borgere, der bor på de veje, der er klassificeret som D-veje. Det betyder, at der ikke bliver ryddet sne.

- Nogle af borgerne ringer til os og truer med at gå til avisen, til TV2 Øst eller til borgmesteren. Og det kan vi jo ikke bruge til noget. Det er borgmesteren, der har været med til at bestemme, at vi ikke skal rydde d-vejene, selvom der bor mennesker, og så må de jo klage til ham, siger Michael Nybo Andersen til TV2 Øst.

Borgmester Søren Kjærsgaard, Venstre, kan godt forstå, at folk bliver frustrerede over den megen sne. - Jeg bor selv på landet og ved jo godt, at det ser slemt ud derude. Men når det sner så meget, som det har gjort nu, så er der ikke så meget at gøre. Det er korrekt, at der er nogle af D-vejene, der ikke bliver ryddet, men folk er jo ikke anderledes stillede end de folk, der bor på private boligveje, siger han i dag til TV2 Øst.

Tip os Har du et godt tip?