Bombe under sikkerhed i trafikken

Det meget lave antal dræbte og kvæstede i trafikken kan meget vel stige i de kommende år, når der bliver flere helt unge og gamle bilister i trafikken.

De kommende år vil der blive flere dræbte og kvæstede i trafikken. Det vurderer Rådet for Større Færdselssikkerhed ifølge Frederiksborg Amts Avis. Den milde vinter og flere trafikanter på vejene kan ikke længere alene forklare det stigende antal dræbte og kvæstede i trafikken i år.

Det konkluderer direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed, Anders Rosbo, som giver bilisternes stigende hastighed skylden for udviklingen. Og det kan gå endnu værre i de kommende år, når antallet af unge og ældre trafikanter stiger.

- Vi står i de kommende år endvidere over for en demografisk bombe. Målsætningen er at reducere antallet af dræbte og kvæstede betragteligt de kommende år. Men vi står over for en demografisk udfordring. For der bliver 25 procent flere 18-24-årige og 20 procent flere over 65 år i år 2012, skriver Anders Rosbo i en kronik i dagens udgave af Frederiksborg Amts Avis.

Det er især de to aldersgrupper, der tegner sig for en stor del af trafikulykkerne på landets veje. Direktøren opfordrer dog først og fremmest alle bilister til at tænke en ekstra gang over, hvor stærkt de kører. For farten er den største enkeltstående årsag til ulykkerne.

- Det er blevet sådan lidt en folkeret at kunne køre for stærkt. Danskerne har det lidt lige som med sort arbejde. Det er da ikke så slemt. Det er i hvert fald ikke dybt kriminelt, siger Anders Rosbo med henvisning til en ny klub, som i Nordjylland tilbyder at betale fartbøder.

- Sådan et tiltag er et godt bevis på, at vi er på vej ud ad en glidebane, siger han.

Den nye fartklubs bagmand, Poul Winther, ser ikke det store i problem i klubben.

- Fartklubben.dk opfordrer sine medlemmer til at køre fornuftigt og ser helst, at alle vores medlemmer kommer sikkert frem, samt at andre bilister på vejene kommer hjem uden uheld, men vi har forståelse for, at man i et øjebliks uopmærksomhed, hvor man sidder i sine egne tanker, kommer til at trykke lidt for hårdt på speederen. Dette udnytter myndighederne ved at opstille fartfælder på strækninger, hvor der efter vores mening ikke er behov for dette, skriver han.

Analyser viser dog, at der i mange ulykker ofte har været tale om mindre hastighedsoverskridelser. Så selv mindre hastighedsoverskridelser kan være en faktor i ret alvorlige ulykker.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App