Det vi har sammen

Bilka betaler 300.000 kr. vildledning

Foto: TV ØST

Bilka har fiflet med før- og nupriserne på havemøbler. Forbrugerombudsmanden har meldt Bilka til politiet. Bilka accepterer bøde på 300.000 kroner.

Bilka har i sine tilbudsaviser fra juni og juli fiflet med priserne på havemøbler. Der var problemer med før- og nupriserne i forhold til 14 forskellige havemøbelsæt.

Det har fået Forbrugerombudsmanden til at melde supermarkedskæden, der hører ind under Dansk Supermarked, til politiet.

Bilka har dog allerede erkendt samtlige forhold og har accepteret at betale en bøde på 300.000 kroner.

Ifølge markedsføringslovens § 3 er det forbudt at bruge vildledende markedsføring, herunder vildledende sparbudskaber. Og en overtrædelse kan udløse en bøde. Af loven fremgår det, at en sammenligning mellem en førpris og en tilbudspris ikke må være vildledende. Det vil sige, at førprisen, der sammenlignes med, skal have været gældende i en længere periode umiddelbart forud for annonceringstidspunktet. Hvis prisen har varieret i den forudgående længere periode, må der desuden kun sammenlignes med den laveste pris i perioden.

I Bilkas tilfælde var førprisen på havemøblerne kun gældende i en kort periode forud for nedsættelsen. Og prisen var umiddelbart inden denne periode sat ned til den samme tilbudspris. I denne sag har der været tale om sammenligninger med førpriser, der kun havde været gældende imellem syv og 15 dage, oplyser forbrugerombudsmanden.

I forbrugerombudsmandens udkast til retningslinjer for prismarkedsføring, der blev offentliggjort i juli, er der lagt op til, at førprisen skal have været gældende i mindst seks uger, før den erhvervsdrivende kan henvise hertil ved sammenligninger mellem før- og nupriser, medmindre der er tale om dagligvarer eller sæsonvarer. Ved dagligvarer eller sæsonvarer er der med retningslinjerne nemlig lagt op til, at førprisen mindst skal have været gældende i fire uger.

/ritzau/

Tip os Har du et godt tip?