Det vi har sammen

Betalingsring er dyrest for de lavtlønnede

Foto: TV ØST

S og SF rammer sine kernevælgere med betalingsringen, vurderer trafikforsker. Hvad sagde jeg, lyder det fra transportministeren.

Socialdemokraterne og SF kommer til at ramme deres kernevælgere på pengepungen, hvis partierne får anlagt en betalingsring rundt om København.

Trafikafgiften på kørsel ind og ud af København vil nemlig ramme de lavtlønnede familier hårdest, vurderer økonom og trafikforsker Ismir Mulalic.

- En betalingsring er en variabel omkostning, for den afhænger af, hvor meget du kører, og hvor du kører, forklarer forskeren, som er adjunkt ved DTU Transport.

- Og når variable afgifter på brug af biler stiger, så vil relativt fattigere familier betale mere i forhold til de rigere familier, forklarer Ismir Mulalic.

Han baserer sin vurdering på et studie af transportafgifters effekt på den sociale ulighed, som han har foretaget sammen med det velfærdsundersøgende SFI og forskere i Frankrig og Cypern.

- Det er det, jeg har forsøgt at sige fra første dag, de lancerede den, lyder det halvt opgivende, halvt entusiastisk i en reaktion fra transportminister Hans Christian Schmidt (V).

- Jeg har hele tiden sagt, at den vil ramme hårdt, og den vil ramme skævt, konstaterer ministeren.

Den økonomiske skævhed i betalingsringen opstår, fordi de lavtlønnede familier typisk bosætter sig uden for København på grund af de høje boligpriser i den centrale del af hovedstadsområdet.

Samtidig påpeger Ismir Mulalic, at den kollektive trafik ikke altid er hyppig og tæt nok på borgerne i forstadsområderne til, at den udgør et reelt alternativ til bilen.

- Som regel er det børnefamilier, der bor derude, så de skal i et vist omfang køre i bil for at kunne hente og bringe, forklarer trafikforskeren.

Han har ligeledes gennem sin forskning kunnet konstatere, at højtlønnede er bedre til at blive kompenseret for stigende transportudgifter i forbindelse med lønforhandlinger.

Hans Christian Schmidt mener, at betalingsringen er "helt unødvendig". I hans optik har regeringen i samarbejde med blandt andre S og SF skabt de nødvendige incitamenter til at få flere til at bruge den kollektive trafik.

- Hvorfor går vi ikke videre ad den gulerodsvej, vi har lagt sammen? Hvorfor skal de mennesker, der passer deres arbejde i København, betale 11.000 kroner om året for det? Det er simpelthen ikke retfærdigt, mener ministeren.

/ritzau/

Tip os Har du et godt tip?