Afklaring om Femern-bro i næste uge

Svaret på, om der kommer en bro over Femern Bælt, foreligger i næste uge. Transportminister Flemming Hansen siger, at muligheder er 60-40 i favør til en bro.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Afklaringen på, hvorvidt der kommer en fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland, er lige op over. Det slog transportminister Flemming Hansen (K) onsdag fast i et samråd med Folketingets Trafikudvalg.

- Det kan da være, at der går en to tre dage ind i juli, men det vil jeg være ked af. Deadline for en ansøgning til EU er den 10. juli, og vi skal også nå at skrive ansøgningen, sagde Flemming Hansen, der også kastede sig ud i at sætte procenter på sandsynligheden for, at Danmark og Tyskland når til enighed om en aftale.

- Muligheder for en bro er nok 60-40. Det er mere plus end minus, men jeg glæder mig til, at forhandlingerne er slut. Så kan jeg kommer til at sove om natten igen, sagde han.

Samrådet viste, at en af de store knaster i de afgørende forhandlinger er, hvordan landanlæggene skal placeres i aftalen. Den danske minister slog fast, at Danmark under ingen omstændigheder hæfter for tyske landanlæg.

Men der stopper problemet ikke. For tyskerne har ikke samme interesse for en bro, og det skaber dansk frygt for, at de tyske landanlæg ikke bliver bygget til tiden eller bliver store nok.

- Vi vil ikke have ansvar for tyske landanlæg, men vi arbejder i forhandlingerne på at forpligte tyskerne til at udbygge landanlæg. De skal være kontraktligt bundet op på, hvornår de skal stå færdige, sagde transportministeren.

Derimod er danskerne klar til at påtage sig en betydelig del af statsgarantierne bag selve broen, der forventes at koste lige over 40 milliarder kroner.

- Det betyder også, at vi skal have større ansvar, blandt andet ansvar for fastsættelsen af takster, sagde Flemming Hansen.

Den radikale trafikordfører Martin Lidegaard udtrykte bekymring for, om tyskerne ville arbejde helhjertet for broen og skabe trafikstrømmen hen over den, hvis tyskerne ikke har et økonomisk incitament. Men det frygtede Flemming Hansen ikke.

- Det sikrer vi i kontrakten. Det bliver en regeringsaftale, og den er bundet op af folkeretten. Ordentlige lande som Danmark og Tyskland vil overholde sådan en aftale, sagde Flemming Hansen.

Flemming Hansen sagde, at man efter at have haft fire eller fem modeller på bordet nu har fundet frem til den, som der måske kan findes en enighed om. SF's Poul Henrik Hedeboe spurgte ind til, om en Femern-bro ville fortrænge andre projekter. Men det afviste Flemming Hansen.

- Skatteyderne kommer ikke til at betale en krone. Både broen og landanlæg bliver finansieret af statsgaranterede lån, og derfor vil en bro over Femern Bælt ikke mindske muligheden for andre projekter, sagde han.

Når de danske landanlæg også bliver finansieret af statsgaranterede lån, betyder det, at bilisterne over Femern Bælt kommer til at betale for en opgradering af jernbanen fra Ringsted til Rødby, som er en del af landanlægget frem mod broen.

/ritzau/


Nyhedsoverblik