Ældre må klare sig selv - nødopkald virker ikke

Odsherred Kommune topscorer på ny liste over problemer med ældres nødkaldsapparater.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Nødkaldeapparater hjemme hos svage og ældre borgere fortsætter med at svigte landet over. 22 nye sager på to måneder.

For to måneder siden kunne TV 2 Nyhederne afsløre en lang række sager, hvor nødkaldsapparater hos ældre borgere svigtede. Kommunerne reagerede ganske enkelt meget sent eller slet ikke, når borgerne trykkede efter hjælp.

Det fik Patientombuddet til at udsende en advarsel til alle landets kommuner og KL opfordrede kommunerne til at gøre noget ved problemet, oplyser tv-stationen.

Men hovedparten af landets kommuner - 57 procent - oplyser nu til TV2 Nyhederne, at de ikke har gjort noget ekstraordinært for at tjekke, om nødkaldene virker, siden advarslen blev udsendt. Og 70 procent oplyser, at de ikke har udarbejdet nye retningslinjer for brug og kontrol af nødkaldesystemerne eller har planer om det.
Samtidig oplyser kommunerne, at der har været 22 nye sager med svigtende nødkald.

Topscoreren er Odsherred Kommune, der har haft fire sager med svigtende nødkald. Tre episoder, hvor man glemte at give en borger nødkald på og et nødkald, der ikke blev besvaret, fordi telefonsystemet var ude af drift.

- Der er sket menneskelige fejl i forhold til håndteringen af nødkald, konstaterer fagcenterchef Guri Thorlaksen fra Odsherred Kommune til tv-stationen.

Hos Ældresagen vækker det kritik, at nødkaldssystemerne fortsætter med at svigte ude i kommunerne.

- Det er fuldstændigt uacceptabelt. Jeg fatter ikke, at de svigter. Det er en livsnerve at have et nødkald. Kommunerne bør bringe nødkaldene i orden så hurtigt som muligt, siger Bjarne Hastrup, der er formand for Ældresagen.
I KL mener man, at stort set alle kommuner har fulgt op på advarslen. De 22 nye sager med svigtende nødkald har man dog ingen forklaring på.

- Det allerbedste var, at der aldrig skete fejl. Men det vil simpelthen ikke kunne undgås. Fejl behøver dog ikke være noget alvorligt, siger borgmester Anny Winther (V), der er formand for KL's Social- og Sundhedsudvalg, til tv-stationen.

Også i Anny Winthers egen kommune har nødkald svigtet siden Patientombuddets advarsel.

- Vi har kendskab til en hændelse, som skyldes overgang mellem vintertid og sommertid, oplyser centerchef for Pleje og Omsorg Ingelise Hornshøj fra Rebild Kommune.

Folketingets Ombudsmand og Social- og Integrationsministeriet undersøger fortsat om kommunerne løser problemerne med de svigtende nødkald tilfredsstillende.


Nyhedsoverblik