Det vi har sammen

Ad, fisk!

Foto: TV ØST

Der er ofte ben i, den kommer nemt til at lugte, og smagen kan være markant. Måske derfor spiser mange af os for lidt fisk i hverdagen.

Fisk hver dag

Fisk til aftensmad mindst en gang om ugen og fiskepålæg i madpakken gerne hver dag.

Sådan lyder anbefalingen, men de færreste får nok fisk, konkluderer Linda Markwardt, Sundheds og kostvejleder.
 
- Der er ofte ben i fisk, den kommer nemt til at lugte, og har en markant smag. Derfor bliver mange hysteriske omkring fisk og har ikke lyst til at spise det, siger hun.

Fiskeolien styrker hjerne og immunforsvar

Hun understreger, at det ikke er realistisk at følge rådene til punkt og prikke.

- De er bare vejledende, og så må folk bruge deres sunde fornuft.

Men det er sund fornuft at huske fisken, for den indeholder Omega-3 fedtsyrer, som kroppen har brug for, men ikke selv er i stand til at producere.

- Fisk styrker hjernen, immunforsvaret og kroppens velbefindende i det hele taget. Samtidig forebygger fiskeolien hjertekarsygdomme, forklarer Linda Markwardt. 

Råd til fiske-skeptikerne:

- Tun smager mindre markant end andre fisk, og kan for eksempel kommes i en salat.

- Makrel i tomat er også et godt bud, da tomaten tager noget af smagen og lugten.

- Man kan også koge laks og komme den i en salat. 

- Eksperimenter med gravet eller røget laks på rugbrødsmaden i madkassen.

- Fiskeolietabletter er et godt supplement til fisken.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App