112 mio. til Gedserbanen

Toglinjen mellem Gedser og Nykøbing Falster skal renoveres for 112 millioner. Det sker selv om der er meget få, der kører med toget på strækningen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hver dag klokken 10.33 ankommer der ét tog til Gedser Station.

Selv om der ifølge DSB kun kører otte passagerer med toget - deraf det lokale øgenavn "spøgelsestoget" - har politikerne besluttet at banen skal bevares og renoveres for 112 millioner kroner.

Og der er ikke er udsigt til flere passagerer, siger Bjarne Lindberg Bak, sekretariatschef i DSB Salg til DR Nyheder.

- Vi har en kontrakt med transportministeriet, og i den kontrakt er det aftalt, at vi skal køre ét tog dagligt mellem Nykøbing og Gedser, og det gør vi, siger Bjarne Lindberg Bak.

Det er en meget dårlig forretning at fløjte til afgang mod Gedser i et tog, der har siddepladser til 400 passagerer - for byen har kun 850 indbyggere - og hele 24 busafgange i døgnet, der kører parallelt med toget.

Derfor vil Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen nu tage banens fremtid op til revision.

- Det er overraskende, at der er så få passagerer - så jeg vil tage det op med trafikministeren.

Jernbanen til Gedser bruges ikke længere af andre tog, så det ville være langt billigere at give passagererne en taxa - eller sætte en ekstra bus ind.

 

 

 

 


Nyhedsoverblik