1 milliard er ligegyldig

Den omdiskuterede betalingsring fik i dag dødsstødet. I stedet lover regeringen, at der kommer 1 mia. kroner til den offentlige transport. 500 mio. kommer til at gå til billigere billetter, og de sidste 500 mio. skal gå til bedre og mere kollektiv trafik.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Billigere offentlig transport får ikke bilisterne på skinner

- Jeg kommer ikke til at tage toget, selvom det bliver billigere, det vil tage for lang tid. Min fritid er simpelthen for kostbar. Siger Bitten Nielsen fra Bårse

Flere eksperter forudser, at billigere offentlig transport ikke er vejen frem, hvis trængslen vejene skal mindskes.

- Effekten af disse penge vil være ringe, når det kommer til at mindske trængslen på vejene, siger Institutdirektør ved Institut for Transport på DTU, Niels Buus Kristensen.

Regeringen vil give 500 millioner til at sænke billet priserne, det kommer til at betyde en besparelse på godt 7 procent, hvis alle typer billetter skal være billigere. På en billet fra Næstved til København svarer de syv procent til syv kroner. En anden mulighed er, at det kun er pendlerne, der kommer til at betale mindre, og så vil besparelsen være højere for dem. Netop den mulighed vil Holbæks borgmester gerne have sat på skinner.

- Region Sjælland er den region med flest pendlere, og derfor synes jeg også, at pengene bør blive brugt på vores pendlere, siger Borgmester, Søren Kjærsgaard (V).

Eksperterne mener, at uanset hvilken model regeringen vælger, vil det kun få en ringe effekt på de meget trafikerede veje.

- Det ser ud til, at hvis man vil have mindre trængsel på vejene, så hjælper det ikke kun med en gulerod, så må man også bruge pisk, for det vil være hurtigere for mange at tage bilen i stedet for offentlig transport, og så vælger de hurtigste, siger Niels Buus Kristensen.

 


Nyhedsoverblik