Voksende utilfredshed med privat lægeklinik

Lang ventetid og stor udskiftning af lægerne. Utilfredsheden med den private lægeklinik i Nakskov, som drives af Nordic Medicare, er stigende.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Flere ugers ventetid på at blive tilset af en læge, stor udskiftning blandt lægerne og lang ventetid i konsultationen.

Det er blot nogle af de kritikpunkter, som bliver rejst mod Nordic Medicares lægeklinik i Nakskov.

Det private selskab Nordic Medicare overtog driften af lægeklinikken i Nakskov for tre måneder siden, og efterfølgende er utilfredsheden med klinikken vokset. 

Tre ugers ventetid på henvisning

Majbritt Strauss Larsen er en af de patienter, som er tilknyttet klinikken. Hun er utilfreds med at der kan gå flere uger, inden man kan blive tilset af en læge.

- Jeg har brækket min ankel og skal have en henvisning til en specialist, i telefonen forklarer jeg, at jeg har rigtig mange smerter, og jeg har brug for en henvisning, og så fortæller de, at der vil gå tre uger, før jeg kan få en tid, siger hun. 

Majbritt Strauss Larsen havde stærke smerte og for hende føltes tre uger som en evighed. Først da hun personligt mødte op på klinikken og klagede over sine smerter, lykkedes det hende at få en akuttid.

- På det tidspunkt havde jeg så ondt, at jeg tudede af smerter, forklarer hun.

Mangel på praktiserende læger

Nordic Medicares lægeklinik ligger i sundhedscentret i Nakskov.

Det har længe været et problem at få nye praktiserende læger til at etablere sig i området. Derfor oprettede Region Sjælland i 2013 en regionsdrevet lægeklinik i byen, og for tre måneder siden overtog den private aktør Nordic Medicare så driften af klinikken.

Siden er utilfredsheden med klinikken vokset:

- Jeg er træt af, der ikke er nogle faste læger, jeg har brug for en læge, der kender mig, jeg gider da ikke forklare en eller anden sygdomshistorie hver gang, jeg går derned, siger Ea Below, som er tilknyttet klinikken. 

- Det var utrolig svært at komme i kontakt med dem, telefonerne fungerede ikke, og da jeg så endelig får en tid derude, så går der også lidt lang ventetid, forklarer Charlotte Borella, som også er patient i klinikken.

Klage til regionen

Foreningen Nærsamfund i Nakskov modtager ugentligt adskellige henvendelser fra borgere, som er utilfredse med behandlingen på klinikken.

Derfor har foreningen skrevet en klage til Region Sjælland, hvor de opfordrer regionen til at skride til handling.

- Vi betaler jo skat ligesom alle andre, og derfor må vi forvente og have de samme patientrettigheder som det øvrige Danmark, siger formand for foreningen Kurt O. S. Hansen.

Stor opgave at løfte

I et svar til foreningen skriver regionsrådsformand Jens Stenbæk:

- Nordic medicare har påtaget sig en stor opgave. Ingen har erfaringer med at løfte så stor en opgave i forhold til almen praksis, hvorfor der også er behov for at give leverandøren mulighed for at gøre sig sine erfaringer og korrigere i forhold til disse.

Men for Majbritt Strauss Larsen er tålmodigheden brugt op.

Nu er det jo tre måneder siden, de overtog driften af lægehuset, skal de ikke lige have muligheden for at køre det lidt længere?

- Jamen, jeg kan jo ikke gå og være syg i tre måneder og så vente på, at de får det til at fungere, fastslår hun.

Der er lukket for tilgang hos de andre praktiserende læger i byen, og hun er derfor nødt til fortsat at være tilknyttet klinikken.

- Jeg skal nok være tæt på at dø, før jeg ringer til nogen læge, jeg gider ikke ringe til lægen, jeg skal ikke derover, siger hun.

"Vi har samme ambition som patienterne"

Sundhedsfaglig direktør og speciallæge hos Nordic Medicare Niels Riewerts Eriksen er enig i, at ventetiderne skal forsøges at holdes på det lavest mulige niveau. 

- De skal være så korte om overhovet muligt. Det er også det, vi tilstræber, og det har Regionen også kæmpet med. Vi har den ambition, at man maksimalt skal vente fem dage. Og det skal vi også nok få løst i Nakskov, siger Niels H. Riewerts Eriksen.

Direktøren henviser til, ligesom regionsrådsformanden, at klinikken startede for knap tre måneder siden. Derfor tager det også tid at falde på plads.

- Der er de her udfordringer, der er lige nu. Det er det samme, vi har oplevet de andre steder. Det er noget, vi vil se løse sig over de næste par måneder. Vi har samme ambitioner som patienterne, siger Niels H. Riewerts Eriksen. 

Nordic Medicare driver også klinikker i Horslunde, Nykøbing Falster samt i Vordingborg.


Nyhedsoverblik