-Vigtigt marked både socialt og økonomisk

Henrik Larsen er frivillig på Døllefjelde-Musse Marked for 22. år i træk. Foto: TV ØST

For de 800 frivillige på Døllefjelde-Musse Marked har den årlige begivenhed en helt særlig betydning både socialt og økonomisk.

For Henrik Larsen er det 22. år som frivillig på DølleFjelde-Musse Marked – en tjans han aldrig bliver træt af.

- Man møder mange nye mennesker, og så er der et godt sammenhold hernede, vi er jo én stor familie de fire dage, hvor der er marked, siger han. 

Læs også Du kender Dølle-sangen - men vidste du, den hittede længe før markedet?

Det er et fællesskab, der ikke blot er med til at levere fire dages folkefest. For overskuddet fra markedet gør også gavn i lokalområdet, hvor foreninger og idrætsklubber kan søge om at få del i pengene.

Det har Henrik Larsen og hans billardklub nydt godt af.

- Vi fik omkring 5000-6000 til fornyelse af udstyr, det er lækkert, at de små idrætsklubber hernede også kan få noget ud af det, siger han.

Særlig identitetsfølelse

Udover støtte til de lokale foreninger er den årlige begivenhed også med til at skabe en helt særlig identitetsfølelse på Sydhavsøerne. Det mener formanden for kulturudvalget i Guldborgsund Kommune Martin Lohse (Guldborgsundlisten)

Læs også Bedøm selv: Har Døllefjelde-Musse Marked ændret sig på 16 år?

- Jeg tror faktisk, at alle der kommer her er rigtig stolte af arrangementet. Vi er som kommune stolte over at have så mange frivillige, som skaber så stort et arrangement og skaber så meget til gavn og glæde for alle, der kommer her, siger han.

Marked har skiftet karakter

Markedet blev afholdt første gang i 1980, hvor der var 30.000 besøgende. Siden har det haft vokseværk, og i år regner man med, at omkring 120.000 vil lægge vejen forbi markedet med de 700 kræmmerboder.

- Det her kræmmermarked har skiftet lidt karakter, fra at være noget, hvor man forhandlede lidt om spegepølsen og træskoen, til nu hvor det faktisk er en folkefest, og det er vi da voldsomt stolte over, at vi har en forening og en fund og en masse mennesker, som kan formå at kreere så stort et arrangement, siger Martin Lohse (Guldborgsundlisten).

Sætter Lolland på landkortet

De 800 frivillige er det også vigtigt, at sætte Døllefjelde på landkortet.

- Det er jo landskendt over hele Danmark, hvis du siger Døllefjelde-Musse Marked, alle kender det jo, det er jo det, der er så fedt, siger Henrik Larsen.

Se programmet for markedet her.

 

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App