Vicedirektør efter medicinfejl: Patienten fik ikke alle chancer for at overleve

Beth Lilja beklager fejlene i Sundhedsplatformen, der muligvis har kostet en patient livet, men understreger, at medicinfejl sker alle steder. Foto: Bue Bukh - TV ØST

Flere patienter på Sjællands Universitetshospital var udsat for fejlmedicinering - muligvis på grund af Sundhedsplatformen. Vicedirektør beklager.

11 alvorligt syge kræftpatienter fik ikke den behandling, de skulle have på Sjællands Universitetshospital i Roskilde. Fejlmedicineringen skete muligvis på grund af it-systemet Sundhedsplatformen, da et bestemt ordineret lægemiddel forsvandt i systemet.

En af patienterne er efterfølgende afgået ved døden, skriver Politiken.

Styrelsen for Patientsikkerhed har ikke fundet decideret tekniske fejl i Sundhedsplatformen, men skriver, at det er Sundhedsplatformens funktionalitet, brugerflade og arbejdsgange, som er så tidskrævende, komplicerede og ulogiske, at der opstår fejl.

- Det har vi det utrolig dårligt med. Der er ikke nogen, der hellere ville have været det her foruden end hospitalet her – de læger og sygeplejersker, der har haft noget med patienten at gøre, men jo også ledelse og teknikere i Sundhedsplatformen, siger vicedirektør på Sjællands Universitetshospital, Beth Lilja, til TV ØST.

- Det er ufatteligt beklageligt. Vi ved jo ikke, om patienten ville være død alligevel, men vi kan sige, at det var en patient, der ikke fik alle chancer.

Medicinfejl sker alle steder

Man har en fornemmelse af, at de her fejl bliver ved med at dukke op. Hvor mange flere patienter skal dø, inden det her kommer til at virke?

- Jeg vil igen sige, at vi ikke kan sige, at patienten er død på grund af det her. Vi kan sige, at patienten ikke fik alle de chancer, som patienten skulle have. Og der er forhåbentlig ikke flere, hvor det her vil ske, siger vicedirektøren.

- Nu er det sådan, at medicineringsfejl ikke er afskaffet nogen steder i verden eller nogen steder i landet her - heller ikke steder, hvor man ikke bruger Sundhedsplatformen. Det er et problem, der bliver arbejdet meget seriøst med.

Har fået hård medfart

Vi hører sundhedspersonalet råbe vagt i gevær igen og igen. Kan du forstå, hvis man som patient tænker, at der ikke er styr på det?

- Jeg kan godt forstå, hvis man som patient kan være bekymret over det ry og de oplevelser, som nogle sundhedsprofessionelle har med Sundhedsplatformen. Men jeg bliver altså nødt til at sige, at der også er medicineringsfejl i resten af landet og resten af verden. Det er ikke kun noget, der handler om Sundhedsplatformen. Det handler om, at medicingivning er komplekst, siger Beth Lilja.

Sygehusledelsen på Sjællands Universitetshospital har siden tilsynet fandt sted afsat ekstra ressourcer for at sikre, at patienterne får den rette medicin.

PRÆCISERING

  • 21. sep 2018 kl. 15:32 Styrelsen for Patientsikkerhed fandt ved sit tilsyn 7. august ikke ’egentlige tekniske fejl i Sundhedsplatformen som baggrund for fejlene i de 11 patientforløb’. Styrelsen skriver, at det er Sundhedsplatformens funktionalitet, brugerflade og arbejdsgange, som er så tidskrævende, komplicerede og ulogiske, at der opstår fejl. Blandt andet fordi medicinen ordineres gennem fire forskellige moduler. Sygehusledelsen har siden tilsynet fandt sted afsat ekstra ressourcer for at sikre at patienterne får den rette medicin. Disse oplysninger er nu præciseret i artiklen.

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App