Træt af tilråb og fuck-fingre: Vi passer jo bare vores arbejde

Vejvrede er et stigende problem her i regionen. Chauffører, der følger store særtransporter på vejene, oplever dagligt at blive mødt med vrede og hasarderet kørsel.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det er tit, folk laver nogle lidt uheldige overhalinger på os og giver os fingeren, når de kommer op på siden af os, siger Jan Johansen.

Han bruger størstedelen af sin tid i en følgebil, hvor han sørger for, at transporten foregår sikkert.

Gode råd hvis du udsættes for vejvrede:

  • Trap situationen ned og forhold dig rolig.
  • Bliv siddende i bilen, hvis en trafikant er aggressiv over for dig.
  • Forlad stedet roligt og sikkert.
  • Vis tilgivelse og husk, at den anden måske blot blev forskrækket.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Denne dag skal han hjælpe med at fragte en kran fra Roskilde til en grusgrav i Mogenstrup syd for Næstved. Særtransporten er 28 meter lang, 3,5 meter bred og vejer 132 tons.

Han oplever ofte, at andre bilister bliver frustrerede over, at transporten fylder så meget og kun må køre 60 km/t.

- Det er jo aldrig sjovt, når folk bliver sure på os, vi prøver bare at udføre vores job bedst muligt uden at være alt for meget til gene for andre, siger han.

Utålmodige bilister

På turen til Næstved er der også en af de andre bilister, der er utålmodig.

- Han ligger og kigger over midterlinjen, og han har allerede overhalet flere biler for at komme op, konstaterer Jan Johansen.

Kort efter holder særtransporten ind til siden, og den utålmodige bilist kan komme forbi. Men det er langt fra hver gang, særtransporten har mulighed for at komme ind til siden på landevejene, og så kan det godt ende i nogle ret farlige situationer.

Jan Johansen kører rundt med et kamera i bilen, som har fanget nogle af situationerne blandt andet fra Roskildevej i Holbæk.

- Der kommer vi kørende ud af en landevej, og vi ser den første bil, der overhaler. Her tænker vi, at det ikke er noget problem, og så havde jeg egentlig ikke øje på en anden bil, som kommer i sidste øjeblik. Han er tæt på at ramme den modkørende bilist, forklarer Jan Johansen.

 

På landevejen mellem Roskilde og Solrød var det også lige ved at ende galt.

- Vi er lige kommet igennem en rundkørsel, så vi kører ikke så hurtigt, vi skal lige op i fart, og så er der en personbil, der vil ud og overhale, og det er tæt på at gå galt. Han er meget tæt på en modkørende bil, siger Jan Johansen.

Markant stigning i vejvrede

I løbet af de sidste ti år er antallet af personer, der er udsat for vejvrede steget markant. En undersøgelse foretaget af DTU og Rådet for Sikker Trafik viser, at 34 procent her i regionen har været udsat for vejvrede.

- Folk er blevet mere utålmodige, de er meget mere fokuserede på sig selv, og det afspejler sig også i trafikken, siger Mogens Kjærgaard Møller, der er direktør for Rådet for Sikker Trafik.

Han mener, vejvrede er et stort problem, fordi det kan føre til flere ulykker på vejene:

- Når folk er mere fokuserede på at giv fingeren og se på, hvordan andre gebærder sig i trafikken, så har de ikke fokus på kørslen. Så risikoen for at de personer vil optræde i en ulykke er større end for alle andre besindige borgere, fastslår han.

Har du inden for de seneste 12 måneder været involveret i en af følgende situationer:

  • Jeg er blevet råbt ad: 23 % (2008: 13 %).
  • Jeg har fået ”fingeren” af en medtrafikant: 21 % (2008: 16 %).
  • Jeg er blevet truet af en medtrafikant: 7 % (2008: 3 %).
  • Mit køretøj (f.eks. bil, cykel, knallert osv.) er blevet slået på eller sparket til: 4.6 % (2008: ikke afrapporteret).
  • Jeg er blevet slået af en medtrafikant: 1 % (2008: 0 %).
  • Jeg har oplevet en eller flere former for vejvrede: 35 % (2008: 24 %).

Kilde: 2.000 adspurgte, Epinion for Rådet for Sikker Trafik og Transport DTU, offentliggjort november 2017.


Nyhedsoverblik