Vi kører for stærkt: Høj fart er skyld i halvdelen af alle uheld

Politiet vil have farten ned på regionens veje, men det er ikke let at få billisterne til at forstå konsekvenserne af den høje fart.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi vil have farten ned på landsdelenes veje med mere fokus på de farligste vejstrækninger, for farten er en af de helt store årsager til dræbte i trafikken.

- Det er en sandhed, der ikke kan anfægtes. Fart dræber og er medvirkende eller indgår i halvdelen alle trafikulykker, siger Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør, Sikker Trafik til TV ØST

For høj fart var årsag til, at 551 mennesker blev dræbt i trafikken i perioden 2010-2014, og der skal ikke meget til, før hastigheden dræber.

- Forestil dig, at to biler brager ind i hinanden på en landevej. Kører de 80 km/t bliver 3 ud af 10 slået ihjel. Kører de i stedet 90 km/t bliver 6 ud af 10 slået ihjel, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Vi kender ikke konsekvenserne

Selvom billisterne bliver mødt af flere og flere fartkontroller, er det ikke sådan lige at få sluppet foden på speederen. Og det er der en god forklaring på.

- Vi ved godt, at vi kan komme slemt til skade, hvis vi kravler op i et træ og falder ned, men vi har ingen opfattelse af, at det er farligt at køre for stærkt, fordi det ikke ligger i vores menneskelige natur at køre bil, siger Mogens Kjærgaard Møller

Sydsjællands- og Lolland Falsters Politi har gennem analyser udvalgt de mest farlige vejstrækninger i politikredsen, og her vil der være ekstra kontrol gennem 2017.

- Det giver god mening at fokusere på de veje, hvor fart er skyld i flest ulykker. For at stoppe de helt farlige billister er det den eneste udvej.  Ved netop at fortælle offentligheden at man ofte er til stede på en bestemt strækning, vil folk have det i baghovedet. Men det skal selvfølgelig også suppleres med overraskende fartmålinger på andre strækninger, siger Mogens Kjærgaard Møller

Gode råd

  • Fartgrænserne gælder også ved overhaling. Kører du for hurtigt, når du vil overhale, kan du få en bøde.
  • Tag hjemmefra i god tid.Tag hjemmefra i god tid og har planlæg din rute på forhånd.
  • Hold øje med dit speedometer. De færreste bilister kender deres nøjagtige fart. Der er derfor sandsynlighed for, at du kører hurtigere, end du tror, så kig på dit speedometer med jævne mellemrum. 
  • 10 km/t for hurtigt sparer dig næsten ingen tid. Kører du 90 km/t i stedet for 80 km/t på en strækning på 10 km, sparer du kun 50 sekunder. 
  • Vind, vejr og vej. Sæt altid din hastighed efter forholdene. Hvis der er dårlig sigtbarhed, det blæser kraftigt, vejen er våd eller glat eller det er svært at overskue vejens forløb, så sæt farten ned. 
  • Sæt cruisekontrol eller GPS’en til. "Jeg lagde ikke mærke til, hvor hurtigt jeg kørte". Sådan lyder en af de hyppigste forklaringer fra folk, der har fået en fartbøde. Du kan få hjælp fra din cruisekontrol eller GPS, hvis det kniber med at holde øje med speedometret. 
  • Skån miljøet. Hvis du kører flydende uden hårde opbremsninger og bratte overhalinger, bliver din kørsel mere sikker og behagelig for en evt. passager. Desuden skåner du miljøet og sparer penge på brændstof.
  • Hold afstand. En tommelfingerregel er, at der skal være mindst to sekunders kørsel mellem dig og bilen foran. Find et pejlemærke som f.eks. et skilt. Når bilen foran er ud for mærket, tæller du langsomt til to. Har du den rigtige afstand, passerer du selv pejlemærket mindst to sekunder efter.  


Kilde: Sikker trafik 

 


Nyhedsoverblik