Ventetiden på høreapparater stiger – igen

Hvis man skal have fat i et høreapparat, skal man væbne sig med tålmodighed i Region Sjælland. Men det skal der laves om på, lyder meldingen. Foto: Ida Valsted - TV ØST

Hvis man skal have fat i et høreapparat, skal man væbne sig med tålmodighed i Region Sjælland. Men det skal der laves om på, lyder meldingen. Foto: TV ØST

1 af 2

Ventetiden på høreapparater stiger to steder i regionen, selvom regeringen og Region Sjælland har øremærket millioner til at nedbringe ventetiden.

Når du ikke kan høre, er det svært at tale med andre - og det gør det svært både at passe et arbejde og være social med andre.

Alligevel skal patienterne her i Region Sjælland ofte vente i måneder og år på at få det høreapparat, som de har brug for.

Region Sjælland har lovet at nedbringe ventetiden, men trods løftet er ventetiden steget igen.

Vi har hver dag mennesker, der ringer og er dybt frustreret og dybt ulykkelige over, at de har udsigt til at skulle vente helt op til to år

Majbritt Garbul Tobberup, landsformand for Høreforeningen

Siden oktober 2018 er ventetiden på høreapparater i Slagelse steget fra 115 uger til 120 uger (2,2 år), imens ventetiden i Køge er steget fra 77 til 90 uger (1,7 år). 

Det sker, selvom der er afsat ekstra midler til at nedbringe ventetiderne på både Region Sjællands budget og på Regeringens Finanslov.

- Det er simpelthen noget svineri, lyder det fra Majbritt Garbul Tobberup, landsformand for Høreforeningen.

Høreforeningen: Politikerne må se at komme i arbejdstøjet

Over 5.000 mennesker i Region Sjælland står lige nu på venteliste til nye høreapparater.

- Vi hører dagligt fra mennesker, der er dybt frustrerede og ulykkelige over, at de skal vente helt op til to år, siger Majbritt Garbul Tobberup fra Høreforeningen.

Landsformanden for Høreforeningen har forsøgt at råbe regionspolitikerne op for at få sat en stopper for Danmarks rekorden i Slagelse med 122 ugers ventetid.

- Jeg synes, de bør trække i arbejdstøjet og komme ud over stepperne i Region Sjælland, siger hun. 

Selvom pengene er afsat, stiger ventetiderne

Regeringen har øremærket 100 mio. kr. ekstra på Finansloven til at nedbringe de lange ventetider på høreapparater.

Vi har gået og ventet på, at det skulle blive et nyt budgetår, og at de her syv millioner kroner, vi netop har afsat, skulle ud og virke

Gitte Simoni (DF), regionsrådsmedlem

Ligeledes har Region Sjælland afsat syv mio. kr. på deres budget til at nedbringe ventelisterne. Tre millioner af dem skal gå til udvidelse af puljeordningen hos speciallæger, imens fire millioner kroner skal gå til høreapparatbehandling hos private, godkendte leverandører.

Men selvom pengene er afsat, stiger ventetiderne stadig.

- Vi har gået og ventet på, at det skulle blive et nyt budgetår, og at de her syv millioner kroner, vi netop har afsat, skulle ud og virke. Det er det arbejde, vi skal i gang med nu, og det skal vi i gang med, siger regionsrådsmedlem Gitte Simoni (DF).

De audiologiske afdelinger har været ramt af besparelser

Regionsrådsformand Heino Knudsen (S) har i en mail til Høreforeningen forklaret, at der er mange forskellige årsager til, at ventetiderne er steget. En af dem er besparelser.

”Som du også nævner, har vi i Region Sjælland desværre været nødt til at afskedige flere medarbejdere som følge af besparelser. Det har også betydet besparelser på de audiologiske afdelinger. Her er der blevet skåret på sekretærer, kontorassistenter og få timer for audiologiassistenter.”

Den budgettilpasning, vi har været igennem, betyder, at der er skåret på sekretærer

Lotte Kragh Nielsen, ledende oversygeplejerske på Øre- Næse-, Hals og Kæbekirurgisk Afdeling, Sjællands Universitets Hospital i Køge

Den sparerunde har de kunne mærke på audiologisk afdeling, fortæller ledende oversygeplejerske Lotte Kragh Nielsen på Øre- Næse-, Hals og Kæbekirurgisk Afdeling på Sjællands Universitets Hospital i Køge.

- Den budgettilpasning, vi har været igennem, betyder, at der er skåret på sekretærer, siger hun til TV ØST.

- I og med, at man bliver skåret på antallet af det personale, der er med til at løse de opgaver, så fordrer det jo, at man finder nye arbejdsgange. Vi har mange patienter, der ringer ind, og det går der meget tid med. Jeg kan selvfølgelig godt forstå patienternes behov for at ringe, men desværre forsinker det andre opgaver, siger oversygeplejerske Lotte Kragh Nielsen.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App