Vejdirektoratet om længe ventet underskrift: Vi har skrevet under med det konsortium, der er bedst

Vejdirektoratet har skrevet under på kontrakten for byggeriet af Strostrømsbroen to måneder for sent. Men det vil ikke betyde noget for byggeriet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det var ellers den 19. december sidste år, at kontrakten for byggeriet af den nye Storstrømsbro skulle have været underskrevet.

Men det blev så i dag, 26. februar, at den endelige underskrift blev sat på kontrakten efter to måneders udskydelse.

quote Jeg mener, vi har gjort det, vi skulle, og vi har gjort det på den måde, at vi har behandlet alle lige i denne her proces, også i forhold til de andre bydende, der har været på projektet.

Erik Stoklund Larsen, anlægschef, Vejdirektoratet 

- Vi har skrevet under, fordi nu er vi klar til det, og vi har skrevet under med det konsortium, som, vi mener, er bedst og har givet den bedste konkurrencemæssige pris. Den indstilling vi lavede i sin tid, da de afleverede deres tilbud, den har vi sådan set ikke ændret holdning til, siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægschef i Vejdirektoratet til TV ØST.

Sagen om Storstrømsbroen startede kort før jul, da Fagbladet 3F kunne afsløre, at to af de tre firmaer i det italienske konsortium var indblandet i en omfattende korruptionssag i Venedig. Her blev underskriften på aftalen om Storstrømsbroen udsat for første gang.

Anden gang var i begyndelsen af det nye år, da Kammeradvokatens redegørelse viste, at nok var reglerne overholdt, men Condotte var tæt på at gå konkurs. De har fået en såkaldt konkursbeskyttelse ved domstolen i Rom. Det betød, at Condotte havde 120 dage til at få styr på økonomien, og hvis ikke det lykkedes, så måtte de dreje nøglen om.

Tredje gang underskriften på aftalen blev udsat, var i januar i år, hvor forligspartierne og transportministeren besluttede at give Condotte 18 timer til at fremskaffe en underskrift.

Condotte er uden bestemmelse

I den nu underskrevne kontrakt er Condotte røget ud på den måde, at det er Vejdirektoratet som bygherre, der suverænt bestemmer, hvilken rolle de skal have, forklarer anlægschefen.

- Condotte er ude af kontrakten forstået på den måde, at de er nedskrevet til 0,01 procent i konsortiet, og det hænger op på en intern aftale, som konsortiet har. Det forhold benyttede vi, og vi har så indgået en aftale med konsortiet om, at det er alene Vejdirektoratet, altså bygherren, der har bestemmelsen over, hvad der skal ske med Condotte fremover, og om de nogensinde skal skrives med igen, siger Erik Stoklund Larsen.

De to måneders ventetid har ligget mange på sinde. Blandt andre Guldborgsund Kommunes borgmester John Brædder (Guldborgsundlisten) har været bekymret for, hvornår broen så kan stå klar, fordi den eksisterende bro er nedslidt. 

Men ifølge anlægschefen får de to måneders udskydelse ikke betydning for byggeriet.

- De her par måneder, der er gået nu siden den planlagte underskrift 19. december, det betyder ikke noget for tidsplanen og færdiggørelsen af projektet derude. Det kan vi godt absorbere i sådan et projekt, der betyder to måneder ikke noget, siger Erik Stoklund Larsen.

Alle er behandlet lige

Processen har været meget omtalt i medierne på grund af skandalesagerne, som Fagbladet 3F gravede frem. 

Men spørger man anlægschefen, mener han, de har gjort, hvad de kunne.

- Jeg mener, vi har gjort det, vi skulle. Og vi har gjort det på den måde, at vi har behandlet alle lige i denne her proces, også i forhold til de andre bydende, der har været på projektet. På den måde har vi gjort det, vi skulle. Men jeg hilser naturligvis det tiltag velkommen, som Erhvervsministeriet har lanceret i forhold til de italienske myndigheder for at få en bedre og hurtigere adgang ind i de systemer i forhold til hvidvaskning og de ting, der har været fremme. Men det vil ikke ændre på den måde, vi har gjort det på, siger Erik Stoklund Larsen.


Nyhedsoverblik