Det vi har sammen

Vejdirektoratet: Ny bestikkelsessag får ingen konsekvenser for brobyggeri

01:01

En ny skandalesag har ramt et af de tre italienske foirmaer, der indgår i konsortiet bag den kommende Storstrømsbro. Arkivfoto.

En ny skandalesag har ramt et af de tre italienske foirmaer, der indgår i konsortiet bag den kommende Storstrømsbro. Arkivfoto. Foto: Vejdirektoratet

1 af 2

Anholdelsen af toplederen af det italienske entreprenørfirma, Condotte, vil ikke påvirke byggeriet af Storstrømsbroen. Firmaet er i forvejen ude i kulden.

Endnu en skandale har ramt det italienske byggefirma, Condotte, som er en af de tre entreprenører i det konsortium, der skal stå for byggeriet af Storstrømsbroen.

Mandag blev toplederen i firmaet, Duccio Astald anholdt på baggrund af en mistanke om bestikkelse i forbindelse med byggeriet af en motorvej i Italien.

Condotte skal nu fremlægge et udspil til, hvordan de vil sikre deres pålidelighed. Derefter kan vi beslutte, om der skal rettes sanktioner mod enkeltpersoner i firmaet.

Martin Østergaard-Nielsen, pressechef i Vejdirektoratet

Anholdelsen vil dog ikke få nogle konsekvenser for byggeriet af Storstrømsbroen, da Condotte gik i betalingsstandsning omkring årsskiftet, og derfor allerede var ude i kulden.

Condotte har ingen indflydelse

- Anholdelsen vil ikke påvirke byggeriet, da de i forvejen er skrevet helt ned i kontrakten efter betalingsstandsningen. De står stadig skrevet i kontrakten med en ejerandel på 0,01 procent, men i praksis er de ude, siger Martin Østergaard-Nielsen, pressechef i Vejdirektoratet.  

Læs også Ny skandale rammer Storstrømsbroen: Topleder af italiensk brobyggerfirma anholdt

Condotte blev af juridiske årsager ikke smidt helt ud af projektet dengang, men det kan Martin Østergaard-Nielsen ikke forklare mere om. 

Konsortium skal dokumentere sin pålidlelighed

Vejdirektoratet tager dog anholdelsen alvorligt, og gør brug af den klausul, der er indskrevet i kontrakten, og som giver Vejdirektoratet mulighed for at kigge Condotte og resten af konsortiet efter i sømmene.

- Vi gør nu brug af den klausul, der kan stille krav om self-cleaning. Hele konsortiet skal nu fremlægge et udspil til, hvordan de vil sikre deres pålidelighed. Derefter kan vi beslutte, om der skal rettes sanktioner mod enkeltpersoner i firmaet, siger Martin Østergaard-Nielsen. 

Et overblik over Masnedø med den nye bro. Her vil man opføre en ud af flere byggepladser, hvor elementer til broen skal støbes. Foto: Vejdirektoratet

Læs også Få overblikket over det skandaleramte byggeri af Storstrømsbroen

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er self-cleaning firmaets mulighed for at dokumentere, hvorvidt de er pålidelige, selv om de er omfattet af en udelukkelsesgrund.

Indtil konsortiet har fremlagt deres udspil, er det uvist, hvad self-cleaning processen vil ende med.

Det var den 26. februar, at kontrakten med de tre italienske entreprenører blev underskrevet.

 

Tip os Har du et godt tip?