Vejdirektoratet åbner vindue for klager over Storstrømsbroen

De næste 10 dage kan blive afgørende for, om Storstrømsbroen bliver bygget til tiden eller måske må udskydes med helt op til et år, skriver Fagbladet 3F.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Vejdirektoratet har lige offentliggjort en bekendtgørelse i EU's system for udbudskonkurrencer. Det sker, fordi der er ændret grundlæggende ved betingelserne for udbuddet på den kommende Storstrømsbro.

Anlægschef Erik Stoklund Larsen fortæller til Fagbladet 3F, at det er forløbet omkring det italienske firma Condotte, der har fået Vejdirektoratet til at lave bekendtgørelsen.

- Det giver firmaerne en mulighed for at klage, hvis de mener, vi har gjort noget forkert i sagen, siger Erik Stoklund Larsen. 

Ny storstrømsbro
Læs også
Byggefirma bag Storstrømsbro anklaget i stor skandalesag
Ny storstrømsbro
Læs også
Byggefirma bag Storstrømsbro anklaget i stor skandalesag

Condotte blev sidst i januar udelukket fra at være med til at bygge Storstrømsbroen, fordi de er tæt på at gå konkurs og ikke kan stille en garanti for, at de kan opfylde de økonomiske forpligtelser på brobyggeriet.

Dermed er der kun to firmaer tilbage i det italienske konsortium, der har vundet kontrakten på at bygge Storstrømsbroen.

Tabere af udbud kan nu klage

Med Vejdirektoratets nye manøvre åbnes et vindue på vid gab for klagesager fra de entreprenører, der tabte udbuddet på Storstrømsbroen på bekostning af italienerne.

Med bekendtgørelsen i EU-systemet følger nemlig en såkaldt stand still-periode på 10 dage, hvor taberne i udbudskonkurrencen kan gøre indvendinger, inden Vejdirektoratet skriver under med det vindende italienske konsortium.

En klage afsendt inden for fristen på 10 dage giver nemlig Klagenævnet for Udbud mulighed for fuldstændig at standse processen, indtil klagesagen er afgjort. Og gør de det, er konsekvenserne vidtrækkende, fortæller de to eksperter.

- Hvis Klagenævnet afgør, at der skal køre en sag på Storstrømsbroen, så kan det betyde, at hele projektet udsættes i månedsvis. Det tager lang tid at behandle sådan nogle sager, siger ekspert i EU-udbud Carina Risvig Hamer fra Syddansk Universitet. 

ole_birk_olesen_la.jpg
Læs også
Storstrømsbroen: Det kan blive muligt at fyre endnu en italiensk brobygger
ole_birk_olesen_la.jpg
Læs også
Storstrømsbroen: Det kan blive muligt at fyre endnu en italiensk brobygger

Knud Erik Busk, dommer i Klagenævnet for Udbud, vurderer, at konsekvenserne kan være endnu mere vidtrækkende. Vejdirektoratet må i værste fald starte udbudskonkurrencen om Storstrømsbroen helt forfra.

- Hvis Klagenævnet bestemmer, at en klage har opsættende virkning, så stopper det hele. Så er Vejdirektoratet nødt til at annullere deres beslutning og tage en ny runde med prækvalifikation og udbud af Storstrømsbroen. Og det vil formentlig udsætte byggeprocessen med et års tid eller mere, siger han.

Anlægschef, Erik Stoklund Larsen vil ikke svare på, om han forventer, at der vil komme klager over Vejdirektoratets håndtering af sagen om Storstrømsbroen.

- Det kan jeg ikke sige. Men vi har sammen med Kammeradvokaten vurderet, at vi har en stærk sag. Så hvis der kommer en klagesag, så vil vi tage den, og vi føler os overbevist om, at vi ikke vil tabe den, siger han.


Nyhedsoverblik