Utilfredse pendlere på Sydbanen: Prisstigninger vil ramme os ekstra hårdt

Mange pendlere på Sydbanen mener, de bliver ramt ekstra hårdt af prisstigninger på togbilletter. Det diskuterede de med DSB på et møde torsdag aften.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Om tre dage kan pendlere i hele regionen blive ramt af prisstigninger på mellem 30 og 110 kroner om måneden. Stigningerne er et af punkterne på et borgermøde i Næstved torsdag aften.

På Sjælland stiger priserne for at køre med bus, tog og metro med 2,1 procent i gennemsnit, og der bliver desuden gennemført 21 mindre zone tilpasninger.

Robert Hansen
Læs også
Prisen på busser og tog stiger: Det rammer hårdt
Robert Hansen
Læs også
Prisen på busser og tog stiger: Det rammer hårdt

Udgangspunktet for takstændringerne er, at det altid skal være billigere at bruge Rejsekortet end en standartbillet, oplyser DOT, der er et samarbejde mellem DSB, Movia og Metroselskabet.

Pendlerformand: Det kniber med at se logikken

I Næstved er der flere, der mener, at prisstigningerne rammer ekstra hårdt blandt pendlerne på Sydbanen. Ændringerne gælder nemlig for dem, der rejser mellem syv og 14 zoner, og det betyder, at de især rammer folk, der pendler på mellemlange distancer.

- Det kniber lidt med at se logikken i det der foregår på det her tidspunkt. Man vil gerne have folk til at rejse med tog og ikke biler, og så sætter man prisen op. Det hænger ikke sammen, siger Robert Hansen, der er formand for Næstved Pendlerforening.

Prisstigningerne kommer lige før det varslede sporarbejde, som kommer til at betyde længere rejse tid for mange af pendlerne fra Næstved.

- Man kunne jo godt tænke sig, at det hele kørte lidt bedre. Det kommer det heldigvis til, lover DSB i hvert fald, så vi må jo leve med det indtil videre, og så håbe på, at resultatet kommer til sidst, siger Robert Hansen

Planer om sporarbejde

Udover prisstigninger blev der også talt om det kommende sporarbejde på Sydbanen på borgermødet.

- Vi hører på, hvad kunderne siger, vi informerer dem om, hvad det er, der kommer til at ske. De forstår generelt godt, at når Banedanmark går i gang med et større sporarbejde, så har det konsekvenser. Vi er nødt til at skifte det traditionelle tog ud med togbusser, og det betyder længere rejsetid, siger Tony Bispeskov, der er informationschef hos DSB.

Artiklen fortsætter under billedet.

Tony Bispeskov forstår godt pendlernes frustrationer.
Tony Bispeskov forstår godt pendlernes frustrationer. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

- I den kommende tid kommer der meget store ændringer på Sydbanen, specielt mellem Nykøbing og Næstved, fortæller han.

På stækningen mellem Næstved og Nykøbing vil der køre sporbusser fra begyndelsen af marts til midten af august 2019.

16.000 pendlere fra Næstved Kommune

Borgmester Carsten Rasmussen (S) var med ved torsdagens møde, og det er ikke lang tid siden, han var til møde med en anden gruppe pendlere, der også var utilfredse. Mandag den 14. januar mødtes pendlere fra Næstved med en gruppe folketingspolitikere i håbet om at få anlagt en motorvej mellem Næstved Rønnede.

Læs også
Venstre-profil: Motorvej til Næstved kan blive en realitet fra 2021
Læs også
Venstre-profil: Motorvej til Næstved kan blive en realitet fra 2021

- Vi er meget afhængige af infrastruktur, for vi har rigtig mange, der pendler. Vi kan jo se, at næsten 16.000 pendler ud af Næstved Kommune hver dag for at passe deres arbejde. 6000 af dem skal til Region Hovedstaden.

 
  Foto: TV2 ØST

Nyhedsoverblik