Det vi har sammen

Unikt samarbejde: Her lærer alle at spille på instrument

Den enkelte elev skal lære at spille på ét instrument, inden skoleåret er omme. Foto: Stephan Svingkær - TV ØST

På Sorø Borgerskole får alle elever i tredje klasse kompetent instrumentundervisning takket være et unikt samarbejde med byens musikskole.

I ét lokale sidder fem piger og spiller på violin. I det næste lokale er den store kontrabas fundet frem, og åbner man døren til det næste lokale på gangen, bliver man mødt af lyden af tværfløjter.

Det er er en helt ny og lidt unik mulighed, vi har for at gøre noget godt for vores børn

Søren Brockdorff Jensen, skoleleder, Sorø Borgerskole

Alle disse instrumenter og flere til er i hænderne på samtlige 3. klasse elever på Sorø Borgerskole. De har fået lidt af en udfordring.

De skal som noget helt udsædvanligt i den danske folkeskole lære at spille på et instrument.

- Det er er en helt ny og lidt unik mulighed, vi har for at gøre noget godt for vores børn. Det giver musikken et nyt aspekt, fordi vi i folkeskolen ikke har været i stand til at lave så kompetent instrumentundervisning, siger skoleleder Søren Brockdorff Jensen, Sorø Borgerskole til TV ØST

En folkeskolereform og nye lokaler satte skub i samarbejde

At det kan lade sig gøre at give instrumentundervisning til samtlige elever på årgangen skyldes et unikt samarbejde med byens musikskole, Sorø Musiske Skole.

- For en musikskole har vi altid det mål, at vi skal nå så mange som muligt, og med det her projekt når vi en masse, som vi normalt ikke ville have nået, siger Peter Mensink, der er leder af Sorø Musiske Skole.

Med det her projekt når vi en masse, som vi normalt ikke ville have nået

Peter Mensink, leder, Sorø Musiske Skole

I Sorø udnytter de folkeskolereformen, der ligger op til et større samarbejde mellem lokale foreninger og skoler. Og så udnytter de, at musikskolen sidste år rykkede fra egne lokaler til lokaler på Sorø Borgerskole.

Det har frigivet midler til, at Peter Mensink og syv andre undervisere kan give en hånd med på folkeskolen to timer hver mandag.

- Det er da klart en udfordring at have nogle børn, som bare er pisket til det. De er nødt til det. Det er en del af skoledagen at spille på instrument, men jeg synes, de er super engagerede, siger Peter Mensink.

Markant fald i elever

Peter Mensink ville allerhelst undervise de mange børn i musikskolen efter skoletid, men netop folkeskolereformen har haft negative konsekvenser for byens musikskole.

- Vi har kunnet mærke, at det har været sværere at få de yngste børn til at gå til noget efter skoletid. Det er der, vi kan se et forholdsvis markant fald i elever, siger musikskolelederen.

Vi har kunnet mærke, at det har været sværere at få de yngste børn til at gå til noget efter skoletid

Peter Mensink, leder, Sorø Musiske Skole

Håbet er derfor, at eleverne får lyst til at fortsætte i musikskolen, når projektet ophører til sommer, og en ny årgang på skolen overtager instrumenterne.

- Forhåbentlig er der nogle af børnene, der opdager, at det her er sjovt og får lyst til at fortsætte med at spille på instrument. Det ville være skønt, siger Peter Mensink.

Allerede den 10. december skal eleverne vise, hvad de foreløbigt har lært. Det sker, når der er julekoncert på skolen. 

Tip os Har du et godt tip?