Unge opfindere fra Slagelse skal dyste om DM i Teknologi

Næstved dannede tirsdag ramme for en DM-kvalifikation. En masse unge mennesker fra regionen, der går henholdvis HHX og HTX, dystede i innovation.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Et rysterat, en dobbeltfælg og et hygiejne koncept til hospitals toiletter, det var nogle af de opfindelser, man tirsdag kunne opleve i Næstved.

Det var ganske vist ikke i Georg Gearløs' skøre værksted, man kunne opleve de innovative påfund.

Det var på Zealand Business College i Næstved, hvor 10 hold af HHX- og HTX-elever fra hele regionen dystede i kreative opfindelser og forretningstalent.

Der skulle findes en regional vinder, som vil gå videre til DM-finalen i Teknologi og Erhvervscase, der bliver afholdt i Vejle.

Farver skal hjælpe pendlerne

Et af holdene består af Robin Olsson, Jonas Klingspor og Edi Begovic fra Selandia HTX i Slagelse. Og de har fundet på noget, der kan ændre togpendlernes tur radikalt.

- Intelligent Platform Organizing System hedder det. Eller IPOS, som Robin Olsson kalder det.

IPOS er et organiseringssystem, der tæller passagerne i de enkelte togvogne. Dermed fortæller systemet nye passagerer, der venter på toget, hvor der er plads ved hjælp af farver i perronen.

- På den måde kan man fordele sig ud på perronen, så man er klar ved vogne, der er plads i, lyder det fra drengene, mens de viser deres skitser af en togstation.

Udvikling af is-producent

HHX’erne skulle alle tage udgangspunkt i Hansens Flødeis, når de udarbejdede en strategi for udvikling af en virksomhed.

Et af holdene kom med en plan om at ombygge Hansens Flødeis Farbrik til en slags forlystelse. Man skulle åbne op for besøgende, der selv kunne prøve at lave is.

Et andet hold kom med en ambitiøs eksportplan, hvor man skulle gå dybere ind i det tyske og svenske marked, mens man skulle erobre det finske. Det var dog for ambitiøst ifølge juryen, der dog roste det faglige arbejde til skyerne.

Og vinderen er…

Men det lykkedes altså tre handelskyndige elever fra Køge Handelsskole at lave den bedst gennemarbejdede plan. Deres idé med en særlig markedsføringsstrategi var ifølge juryen den mest jævne præstation.

Hos HTX’erne var der også mange gode idéer, men det var altså drengene fra Slagelse, der tog pokalen med deres togorganisering.

Dermed skal Selandia HTX i Slagelse og Køge Handelsskole repræsentere Region Sjælland i DM-finalen i Vejle den 28. september.


Nyhedsoverblik