I dag får Lolland Kommune svar på, om det private firma Pleje Plus har taget penge for ydelser til ældre borgere, som de ikke har leveret.
Kommunens Ældre- og Sundhedsudvalg og Økonomiudvalg får svaret, når de på et møde i eftermiddag bliver orienteret om anden del af rapporten om Pleje Plus fra det eksterne revisionsfirma BDO.
- Jeg håber, at jeg kan komme til bunds i det her, for jeg synes, der bliver ved med at være noget. Det er næsten ligesom ukrudt. Hver gang, man fjerner noget, så kommer der noget nyt et andet sted, siger formanden for Ældreudvalget, Marie-Louise Brehm Nielsen (V), til TV ØST før mødet.
Det er næsten ligesom ukrudt. Hver gang, man fjerner noget, så kommer der noget nyt et andet sted
Advarsel eller træk af stikket
Første del af BDO’s rapport så nærmere på ti ud af flere hundrede klager over Pleje Plus, og den afslørede flere alvorlige svigt i plejen af de ældre. Svigtene betød, at Pleje Plus fik en advarsel af Lolland Kommune.
Og ifølge Jorun Joensen (SF), medlem af Ældre- og Sundhedsudvalget i Lolland Kommune, er der to scenarier ved dagens møde.
- Det ene scenarie er, at vi har betalt for noget, vi ikke har fået, og så har vi jo mulighed for at trække stikket. Den andet er, at vi kan give et rødt kort en gang til, siger hun til TV ØST.
Hvis det bliver til endnu en advarsel til Pleje Plus, så skal der dog følge flere penge med til Ældreudvalget, mener SF’eren.
- Vores udvalg har brug for flere penge, fordi kontrolforanstaltningen fremover skal være så massiv. Det kommer til at koste penge uanset hvad, siger Jorun Joensen.
Det ene scenarie er, at vi har betalt for noget, vi ikke har fået, og så har vi jo mulighed for at trække stikket. Den andet er, at vi kan give et rødt kort en gang til
Skal se på påbud
Lolland Kommune kan nemlig heller ikke selv sige sig fri for kritik i Pleje Plus-sagen.
I fredags gav Styrelsen for Patientsikkerhed kommunen to påbud om blandt andet at udarbejde retningslinjer for håndteringen af klager fra private plejefirmaer. Styrelsen for Patientsikkerhed mener ikke, at der har været det nødvendige sikkerhedsnet under borgerne i kommunen.
Og de to påbud skal også gennemgås på dagens møde om Pleje Plus-sagen.
- Vi skal se på, hvad påbuddene dækker, og hvad vi har gjort galt, for vi har helt sikkert gjort noget galt, siger udvalgsformanden Marie-Louise Brehm Nielsen.
Lolland Kommune fik på otte måneder 266 henvendelser fra borgere, der kontaktede kommunen på grund af den behandling, de fik af Pleje Plus.