Udskældte IC4-tog får mindst syv år på skinnerne endnu

Mange af de IC4-togsæt, som DSB ejer, skal fremover benyttes i regionaltrafikken trods deres fejl og mangler.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

IC4-togene får ikke lov at gå på pension lige foreløbig, men skal fremover fungere som regionaltog.

I hvert fald indtil 2024, hvor de første elektriske togsæt kan tages i brug og tage over efter de udskældte dieseltog.

Det fremgår af en evaluering, som DSB har udarbejdet og præsenteret for Folketingets Transportudvalg torsdag.

DSB erkender i evalueringen, at mange af IC4-togene er behæftet med fejl og formentlig vil forårsage forstyrrelser i driften fremover.

Men man har ikke andre muligheder, hedder det i en pressemeddelelse.

- Det er ikke muligt at anskaffe alternativt dieselmateriel, der kan erstatte IC4-togene i perioden fra i dag til 2024.

- Derfor sætter DSB IC4-togene i drift efter en minimalistisk indsættelsesplan, skriver DSB.

DSB-direktør glæder sig

I dag er der dagligt mellem 30 og 32 IC4-togsæt i drift, men DSB forventer at man kan nå op på 40 togsæt ved at udvide værkstedskapaciteten og ansætte flere håndværkere.

Samtidig forbereder DSB sig på at købe supplerende materiel, som kan sættes ind i slutningen af IC4-togenes forventede levetid. Der tages dog først endelig beslutning i 2019.

DSB's direktør, Flemming Jensen, glæder sig over, at man nu har en realistisk plan for, hvordan passagernes behov skal imødekommes de næste mange år.

- Samtidig kan vi se en slutdato for IC4-togene i horisonten og dermed sætte et punktum for et ulykkeligt kapitel i DSB's historie, siger han i en pressemeddelelse.


Nyhedsoverblik