Tyske miljø-forsinkelser koster Femern 45 millioner

Femernforbindelsen har forlænget tre ud af fire kontrakter med entreprenørfirmaer til at bygge tunnellen til Tyskland. Det koster 45 millioner kroner ekstra.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Tre ud af fire kontrakter bag byggeriet af Femernforbindelsen er blevet forlænget, fordi starten på byggeriet er blevet forsinket af det omfattende arbejde med at blive miljøgodkendt i Tyskland. Den ekstra pris for forlængelsen er på 45 millioner kroner. Det skriver Jyllands-Posten.

Det er Femern A/S der står for forlængelsen - og selvom 45 millioner kroner er mange penge, så fylder det ikke meget i det samlede budget på 30 milliarder kroner, som kontrakterne løber op i.

En fjerde kontrakt mangler endnu at blive forlænget.Det er kontrakten for gravearbejdet i forbindelsen, og her ønsker man ikke endnu at sige, hvorfor denne kontrakt ikke er blevet forlænget. Der har dog tidligere været knas på linjen mellem Femern A/S og det hollandske selskab, der står for kontrakten.

Det var meningen at arbejdet med at bygge Femern-forbindelsen skulle være kommet igang i 2016. Lige nu står arbejdet dog først til at gå igang ved udgangen af 2020, da den tyske miljøgodkendelse trækker i langdrag og nu skal afgøres ved domstolene. 


Nyhedsoverblik