Tre ud af fire kontrakter bag byggeriet af Femernforbindelsen er blevet forlænget, fordi starten på byggeriet er blevet forsinket af det omfattende arbejde med at blive miljøgodkendt i Tyskland. Den ekstra pris for forlængelsen er på 45 millioner kroner. Det skriver Jyllands-Posten.
Det er Femern A/S der står for forlængelsen - og selvom 45 millioner kroner er mange penge, så fylder det ikke meget i det samlede budget på 30 milliarder kroner, som kontrakterne løber op i.
En fjerde kontrakt mangler endnu at blive forlænget.Det er kontrakten for gravearbejdet i forbindelsen, og her ønsker man ikke endnu at sige, hvorfor denne kontrakt ikke er blevet forlænget. Der har dog tidligere været knas på linjen mellem Femern A/S og det hollandske selskab, der står for kontrakten.
Det var meningen at arbejdet med at bygge Femern-forbindelsen skulle være kommet igang i 2016. Lige nu står arbejdet dog først til at gå igang ved udgangen af 2020, da den tyske miljøgodkendelse trækker i langdrag og nu skal afgøres ved domstolene.