Der bliver lagt ekstra pres på tyskerne i forhold til at overholde deres del af aftalen med Femern-forbindelsen.
Presset kommer fra den danske transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen (LA), der sammen med resten af Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg i disse dage besøger Nordtyskland. I et brev til den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, skriver Ole Birk Olesen blandt andet:
- Baseret på tidligere erfaringer er der risiko for, at de slesvig-holstenske myndigheder vil meddele yderligere forsinkelser. Hvis det sker, vil jeg gerne mødes med Dem hurtigst muligt for at drøfte, om der er alternative måder til at opfylde vores fælles traktat på.
Hvis der sker yderligere forsinkelse, vil jeg gerne mødes med Dem hurtigst muligt for at drøfte, om der er alternative måder til at opfylde vores fælles traktat på
Han tilføjer, at han lægger stor vægt på et godt og tæt samarbejde mellem Tyskland og Danmark. Og derfor ser han frem til at samarbejde med den tyske transportminister om transport- og infrastrukturspørgsmål.
Damsbo-Andersen: En vigtig forbindelse
Det er netop den kommende forbindelse mellem Lolland og Femern, som udvalget skal drøfte med tyske politikere og andre interessenter på deres tre dage lange studietur.
- Vi ser i udvalget meget frem til at besøge Nordtyskland. Femern Bælt-forbindelsen er vigtig for Danmark, og i udvalget følger vi den tyske godkendelsesproces tæt. Derfor er det meget fint, at vi kan få denne mulighed for at drøfte forbindelsen med vores tyske politiske kolleger, udtaler Lennart Damsbo-Andersen (S), formand for Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.
Det er meget fint, at vi kan få denne mulighed for at drøfte forbindelsen med vores tyske politiske kolleger
Diskuterer den tyske godkendelsesproces
Torsdag skal udvalget til delstaten Slesvig-Holsten, hvor der er møder med regionale politikere, heriblandt ministerpræsident, Torsten Albig, formand for delstatsparlamentet, Klaus Schlie, og Slesvig-Holstens Erhvervs- og Transportudvalg.
Her er emnet primært Femern Bælt-forbindelsen og i særdeleshed den tyske godkendelsesproces.
Inden turen går tilbage til Danmark, skal udvalget om fredagen besøge et trafikcenter i Neumünster for at høre om planerne for Rader Hochbrücke, som er af stor vigtighed for det jyske og fynske erhvervsliv som del af den europæiske.