Træder i kraft mandag: Motorvejsbyggeri vil påvirke trafikanterne resten af året

Arkivfoto.

Mandag begynder anlægsarbejdet med 2. etape af Kalundborgmotorvejen. Det vil give ændringer for trafikanterne på strækningen.

Måske skal du afsted i lidt bedre tid, end du plejer.

For anlægningen med 2. etape af Kalundborgmotorvejen kommer nu til at påvirke trafikanterne på Skovvejen fra i morgen, mandag.

For en del af den kommende motorvej vil nemlig være en udbygning af Skovvejen mellem Sdr. Jernløse og Kvanløse, hvor trafikken nu kun kan køre i et spor i hver retning. Ændringerne vil vare resten af året.

Udover kun at have et spor at køre i, så vil hastigheden også blive sænket til 70 kilometer i timen. 

Læs også Samfundet taber 150 millioner kroner ved at udskyde motorvej til Kalundborg

Vejdirektoratet oplyser, at bilisterne samtidig skal være opmærksomme på lastbilerne, der kører til og fra arbejdsområder på strækningen.

426 millioner kroner

Anlægsarbejdet af 2. etape af Kalundborgmotorvejen begyndte i slutningen af september måned sidste år.

Etapen er på seks kilometer og skal erstatte et stykke af den nuværende Skovvejen fra Kvanløse til Dramstrup, der i dag er en tosporet landevej på dele af strækningen.

Tilbage i april vedtog politikerne på Christiansborg den nye etape af Kalundborgmotorvejen, som er blevet budgetteret til at koste omkring 426 millioner kroner.

Første etape af motorvejen åbnede i 2013 på strækningen fra Elverdam til Kvanløse. Anden etape ventes at åbne for trafik i slutningen af 2019. 

Læs også Frem med skovlen: Minister begynder stort gravearbejde til motorvej

Hvad med den sidste etape?

Selve etableringen af Kalundborgmotorvejen er skrevet ind i regeringsgrundlaget. Men det er dog stadig usikkert, hvornår arbejdet med den tredje og sidste etape begynder. 

Det er omkring 30 kilometer motorvej, der vil mangle at blive etableret. Her er en stor del af strækningen allerede en firsporet motortrafikvej, mens 13 kilometer af den er en tosporet landevej.

I januar i år viste en beregning fra Vejdirektoratet, at det samfundsøkonomiske tab forventes at blive cirka 150 millioner kroner, hvis projektet blev udskudt fra 2020 til 2030.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App